Sändning av färdplan

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Jakob, 20 Februari 2006.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Jakob

    Jakob Ny medlem

    Hej,
    Hur går det egentligen till när mindre VFR-trafik skickar sin färdplan till ATS? Sköts det via någon dator, eller springer man helt enkelt upp med ett papper till tornet? Hur returneras sedan färdplanen till avsändaren?

    Mvh,
    Jakob
     
  2. Falling

    Falling Medlem

    I Sverige kan du lämna in en färdplan på två sätt, antingen genom att knappa in den själv på webben (https://www.aro.lfv.se/) eller genom att ringa/faxa in den till Flight Planning Center på Arlanda.

    Därefter adresserar FPC färdplanen och skickar den som telegram till alla de torn och kontroll centraler som är berörda av flygningen.

    Färdplanen returneras inte vad jag vet, faxar du in den har du kvar orginalet och använder du webben tror jag du kan skriva ut den direkt.
     
  3. Danny

    Danny Ny medlem

    Lämnar man in färdplan via aro kommer man få ett telexsvar. Dessutom kan man få ett mycket förkortat svar via SMS. Ringer man in färdplanen tar de telefonnumret och ringer upp om den inte alls blev godkänd.
     
  4. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej,
    Ifall du lämnar in FP via ARO så ringer FPC dig ifall det skulle vara något fel också.
    Hände mig senast i torsdags med en FP ESSP - EVLA. Jag tycker att FP via ARO är mycket bra och uppmuntrar alla att prova/ använda detta!!

    mvh / Mats
     
  5. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    God afton.
    En fråga om färdplan. Om jag skickar in en färdplan för en kort flygning mellan Norberg och Borlänge. Ska man anta att Sweden controll får ta del av densamma så att jag kan ropa upp de för en aktivering? Eller sköter de inte sådant i Gluft på lägre höjder?
    Nu kan man väl ropa upp Borlänge direkt pga det kortare avståndet men... Vad är bäst?
     
  6. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Sweden control har den framför sig så du bara ropar upp dom när du kommit på typ 1500-2000 fot och aktiverar din färdplan.
    Kanske det går på lägre höjd. Det beror ju på hur långt du har till deras slavsändare.
     
  7. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Lämnar jag in färdplanen via skydemon så får jag ett mail i mobilen som bekräftar alla mina uppgifter. Jag har klantat till det någon gång och bara skrivit typ två flygplatser som rutt. Då har FPC ringt mig inom några minuter och begärt en punkt mellan flygplatserna. Noga ska det vara!! :)
     
  8. martin-esmi

    martin-esmi Medlem

    Det kan vara bra att känna till att det är alltid landet du startar i som är ansvarig för att lämna in VFR färdplaner. När du via ARO eller FPC lämnar in en VFR färdplan med startflygplats i utlandet så kommer alltså FPC personalen att kontakta sin motpart i det landet, som därefter lämnar in färdplanen.

    Tyvärr händer det att denna kedjan inte fungerar, jag har vid flera tillfälle fått en ACK tillbaka via ARO men trots det har tornet/kontrollen inte känt till min flygning. Så ett tips är att kontrollera med tornet innan du startar i utlandet för att undvika fördröjningar!

    Gäller endast VFR.
     
  9. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Startar man från en okontrollerad flygplats så är det enklast att ropa upp Sweden efter start och be dem aktivera FP. De sköter trafikinformation i G-luft. När det gäller en så kort flygning som Norberg-Borlänge kan du köra med en förenklad färdplan, den kan lämnas till Sweden efter start, Alt. är att helt enkelt ringa Borlängetornet innan start och meddela att du är på väg och när du beräknas landa.
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jo, det är Sweden control du skall anropa för att aktivera färdplanen. Alternativt kan du ringa till Stockholm ACC omedelbart före start. Om du är angelägen om uppföljning av din flygning så är det nog bäst för annars vet ingen någonting om du havererar under start eller utflygning.
     
Laddar...

Dela sidan