Timpriset inkl soppa?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av niklaswik, 2 Oktober 2008.

  1. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Hej! Räknar med ett snabbt svar på den här frågan.

    Timpriset som flygklubbarna har för planen, är det inkl. bränslet man använder under den timme (t.ex.) som man flyger eller är det bara "planhyra" och sen får man tanka upp och betala bensinen utöver timhyran?

    Jag trodde förr att det var det sistnämnda men nu efter den där nya skatten har jag sett att alla klubbar höjt timpriset "p.g.a. de höjda bensinpriserna" så jag har blivit osäker.

    Flyger inte själv som ni märker men funderar på saken.
     
  2. hiwaf

    hiwaf Medlem

    I regel så är alltid bränslet inräknat i timpriset. Så efter att skatten dök upp så fick klubbarna helt enkelt höja timpriset.
     
  3. niklaswik

    niklaswik Medlem


    Vad bra! Då är det ju inte alls speciellt dyrt att flyga. =) Ja, för mig alltså, dom som vetat hur det låg till och varit med några år tycker förstås att det är svindyrt nu...

    Tack för svaret iaf!
     
  4. Laban

    Laban Ny medlem

    Att betänka i detta är även att viss flygning tex SK (Skolning) är befriat från skatt vilket är rätt smutt då man har minst 45h framför sig under en PPL utbildning. Visserligen så tillkommer det "hyra" för instruktör i timpriset som gör att totalen är dyrare i alla fall, men det håller ner priset för PPL utbildningen avsevärt.

    Tror även tjänsteflygning är skattebefriat, det är bara "nöjesflygning" som skall bestraffas. Vi kan ju inte låta våra flygintresserade medborgare undkomma i dagens EU anpassade samhälle.
     
Laddar...

Dela sidan