Tips om Sövdeborg ESMI

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av christian_aero, 12 Juli 2009.

  1. christian_aero

    christian_aero Ny medlem

    Är det någon som flugit till Skåne och Sövdeborg (ESMI) som kan berätta lite hur det ser ut där? Ska ta en DA42 ner och behöver lite info som verkar vara svårt att hitta på nätet. Det enda jag vet är att fältet är 800m och att det inte finns JET-A1 på plats, men sitter någon inne på info mer om inflygningen, banbeskaffenhet, faciliteter, ev kostnader mm?
     
  2. wingh

    wingh Ny medlem

    finns med i Svenska flygfält.
    de har en scannad på hemsidan

    http://www.sjoboflyg.se/esmi.php

    mvh Christer
     
  3. wingh

    wingh Ny medlem

    Sjöbo FK 0416-160 15 eller B-O Nilsson 070-6426151 borde veta mer :e
     
  4. merheim

    merheim Ny medlem

    Det enda jag kan tänka på är att det är lite hög terräng efter start bana 12 (alt final bana 30). Terrängen är skogsklädd.

    Fältet kan vara lite svårt att hitta (vilka fält är inte det...) men det finns bra riktmärken i form av sjöarna att utgå från, ta inte fel på segelflygstråket och banan bara, eller ännu värre försök inte landa mellan banan och fältet. (du kommer iofs inte bli först)

    De brukar ibland spänna upp ett tunnt elstängsel över taxivägen mellan banan och klubbstugan, den syns dåligt!!!!

    Sjöbo flygklubb har en inoficiell "Notam" sida också
    http://www.sjoboflyg.se/publicnotam.php
     
  5. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Om man skall vara noggrann så är det nuvarande namnet på fältet SJÖBO/SÖVDE. Detta namn gäller från 1998. Tidigare hette det SÖVDEBORG. Hela tiden har det haft bokstäverna ESMI

    I närheten fanns det ett millitärt fält som hette enbart SÖVDE. Jag tror det forfarande finns med på kartorna, men är överkryssat.
     
  6. merheim

    merheim Ny medlem

    Du tänker inte på Sjöbo-Björka ? Den finns kvar på kartorna (överkryssat). Man har byggt en liten stad (för strid i bebyggelse) rakt över asfaltbanan....
     
  7. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Jag försöker att använda de namn som finns i "Svenska flygfält" och på VFR-kartorna i skala 1:250 000. Där har man endast givit ett enkelnamn på det nedlagda militärflygfältet.
     
  8. Almestad

    Almestad Medlem

    Ny plate från Svenska Flygfält för Sjöbo/Sövde. Ser inga större skillnader dock.
     
  9. merheim

    merheim Ny medlem

    Björka har nog alltid bara hetat "Björka" officiellt. Detta nedlagda fält ligger 2nm NV Sjöbo. På min 1:250.000 karta är Björka ej namngivet (överkryssat), däremot heter Sövde "Sjöbo/Sövde".(samma sak på Svenska Flygfälts platen)

    1 nm rakt öster om Sjöbo/Sövde ligger däremot en fd. permanent vägbas (Bas 81?) dvs en "flygraka". Detta "fält" kan jag tänka mig har kallats Sövde då både flygrakan och Sjöbo/Sövde ligger precis bredvid byn Sövde (och bredvid slottet Sövdeborg) vid Sövdesjön.

    Sjöbo/Sövde ligger 2nm S-SV om Sjöbo, Björka ligger däremot ca 4nm från Sjöbo/Sövde.

    Strunt samma bara ni prickar rätt fält när ni ska landa!
     
  10. merheim

    merheim Ny medlem

    Hittade den här:
    http://www.fortv.se/upload/Dokument/Om%20oss/Fortv_Rapport_2007.1.pdf

    ESFJ Sjöbo/Björka M Fält 1 23
    ESMI Sövdeborg M Fält 2 , Sövde. Tidigare FV-bet: F 5S, Ssö

    Verkar vara så att Vägbasen hette Sövdeborg, ICAO koden verkar ha övergått??? till Sövde, eller så hade (troligen) vägbasen ingen ICAO kod.
     
  11. joma

    joma Medlem

    Det som är ändrat på nya Sövde platen är väl gränserna Sturup CTR...

    Sövde(ESMI) är ett fint fält, 800x50m. Fältet försett med koner och belysning. Det finns ett motorstråk och ett segelstråk. Tidvis mycket segelflyg.
    Träd finns strax innan tröskeln på bana 30 (ca 40 meter). Dock inga problem vid en normal inflygning.
    Ropa på radion i god tid och ange att du tänker landa på motorstråk 12/30 (vilken som nu är aktiv)
    Finns det ingen på fältet är det troligt att det finns en ellina uppspänd mellan banan och hangarområdet. Linan sitter i den smala passagen precis när man lämnar banan. Linan sitter där för att skydda fältet från vildsvin.
    Men ring numrena ovan, framför allt B-O Nilsson (ordförande).

    Tja, de var det jag kunde komma på just nu...
     
  12. christian_aero

    christian_aero Ny medlem

    Tack för alla svar, det ska nog gå vägen det där! Nu blir det till att räkna lite så fältet räcker för en fullastad tvåmotorkärra.. Hoppas fältet är torrt när vi kommer :bored
     
Laddar...

Dela sidan