Uppdatering Garmin G500

Diskussion i '060 Navigation' startad av Domino, 20 Mars 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Domino

    Domino Ny medlem

    Hej

    Är det någon som har erfarenhet av hur man uppdaterar databaserna i Garmin 500 och Garmin 430W?

    - Vart vänder jag mig enklast för att köpa uppdateringen?
    - Hur genomförs uppdateringen?

    Tänkte det var enklast att kolla med er innan jag sätter på mig jakthatten.
     
  2. JohanF

    JohanF Ny medlem

    Jag vet inte vad som gäller för Garmin500 och 430 men jag har uppdaterat Garmin G1000 och kan anta att det är samma procedur. Det är Jeppesen som säljer NavDatabaserna och jag ringde till dem och beställde via telefon, betalade med kreditkort. Det går att köpa en engångsuppdatering eller en prenumeration med tillgång till nya uppdateringar varje månad. Engångsuppdateringen (Europa) kostade ca1000kr för G1000. När betalningen är gjord så blir uppdateringen tillgänglig direkt via internet och man laddar ner den med ett speciellt program som finns att hämta på Jeppesens hemsida.

    /Johan
     
  3. Domino

    Domino Ny medlem

    Tack för infon!

    Jag är på god väg att lösa uppdateringen nu. Jag kommer köra engångsuppdatering på Navigation database och Obstacles database. Då landar vi på dryga tusenlappen.

    Jag kör via fly.garmin.com där man får installera en plugin och använda ett SD-kort tillsammans med en kortläsare. Båda kom med vid leveransen i flygplanet märkte jag..
     
  4. Domino

    Domino Ny medlem

    Detta börjar bli fars-artat...

    Har en G500 och en GNS430W i maskinen. Båda är Garmin, talar med varandra och båda visar moving map med obstacles osv.

    Men för att uppdatera dessa måste jag köpa två uppsättningar av samma data, dessutom från två olika sajter och jag måste köpa två olika kortläsare.....

    Trodde detta skulle vara smidigt. G500 är väl ok, men en egen läsare till GNS430W och hänvisad till Jeppesen.

    Suck...

    Edit: Nu visar det sig även att 430W kräver att man köper två olika kortläsare för att uppdatera Naviagtion och Obstacles.
     
  5. Flowerpot

    Flowerpot Ny medlem

    Komiskt eller inte. Men om man har en kundstock som man på förhand vet har stadigare kassa än medelmedborgaren, så ligger förmodligen det underminerat i affärsidén. Intressen ska kosta pengar anser vissa, vilket inte är unikt för flyg på något sätt. Jag ser det som ett i-landsproblem som jag tror vi får leva med. Synd att man gör det så tydligt bara.
     
Laddar...

Dela sidan