Vägen till PPL i Linköping igång ^^

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Laban, 4 Juli 2008.

  1. Laban

    Laban Ny medlem

    Mjaha,

    Postade idag in begäran om polisutredning och Elevtillstånds ansökan, förra veckan klarade jag min medical :tupX2

    Hoppas att alla myndigheter lyckas sköta sitt trots semstertider, teorikursen drar igång 23e September. Någon annan som är på gång att gå höstens teori i Linköping på LFK?
     
  2. Laban

    Laban Ny medlem

    Oj, vad fort det gick. Fick mitt Elevtillstånd på posten idag:tupX2
     
  3. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Då är det bara att påbörja livet i luften! FLYGA FLYGA! :laugh
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Nice! :)
     
  5. Laban

    Laban Ny medlem

    Informationsmöte 16:e September på LFK, snart rullar det igång.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vad härligt för dig att väntan snart är över!

    Du får hålla oss underrättade om hur det går sedan...

    Mvh
    Fredrik
     
  7. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Härligt att det drar igång! Jag flög min första EK på Saab-fältet med SE-KMH för dryga 7 år sen nu. LFK håller hög kvalitet och har bra lärare, så du kommer nog få en rolig tid! Lycka till med utbildningen.
     
  8. Laban

    Laban Ny medlem

    Tack för uppmuntran :)

    Flög faktiskt min första lektion idag med Jonna, hade bokat ett "Prova På" pass för att stilla flygsuget lite innan det hela drar igång på riktigt... Men det hela utvecklade sig till nån form av första lektion :tup

    Rktigt kul att få spaka själv, tyvärr var det en JAS uppe och snurrade så tornet ville att Intruktören tog hand om starten för att vi skulle komma iväg snabbt. Väl uppe och tills det var dags att sätta sig på marken igen så hade jag kontrollen.

    Nu vill jag flyga mera :p
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Rock on! :tup
     
  10. Laban

    Laban Ny medlem

    Tack Fredrik, jag tolkar ditt inlägg som:
    "Ring så flyger vi!"

    Fast... jag kanske inte är välkommen längre för det verkar som jag kommer bli indoktrinerad på PA28 och inte Cessna :laugh

    (Flinade faktiskt lite under checklistan då man var tvungen att välja tank, läste den intressanta tråden på detta forum ^^)
     
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    En bra och korrekt tolkning!

    Laban, jag inser att du är bortom all räddning nu ;) Jag som trodde att jag hade tutat i dig något vett efter våra flygningar med 172:an :e
     
  12. Laban

    Laban Ny medlem

    Jo, jag får erkänna att jag faktiskt känner mig aningen besvärad över faktumet att det blir PPL på PA28. LFK har fövisso en 152:a (SE-IFX) och en Cessna liknande Italiensk kärra på prov. Får väl helt enkelt crosstrain'a med dig i 172:an ^^.

    Jag är GO för all flygning, om det än så bara är lite studs-å-gå.
     
  13. Laban

    Laban Ny medlem

    Första riktiga flygpasset idag, 42 minuters svängande och byte av höjder. Fan vad kul det är :p

    Fast mindre kul var det att inse att man helt klart legat av sig när det gäller att ta till sig information samtidigt som man utför åtgärder. Missade vid minst två tillfällen att "komma ihåg" vilken höjd instruktören bad om.

    Motorplané till 2000FT - förvärme på - nos ner - varvtal 2000 - sjunkhastighet 500ft/min - kolla fart - kontrollera höjd - kontrollera luftrum - kompensera sjunkhastighet - kolla kolla kolla -..... eh vad fan skulle jag till för höjd igen?

    Hade inga större problem med multitasking under min tid i flygvapnet vid en radarskärm med en jäkla massa info i lurarna. Den enda jämförbara erfarenhet jag har där skallen måste bearbeta information samtidigt som kroppen gör något. Mja, sure jag klarar att tugga tuggummi medans jag går tackförkaffet...

    Antar och hoppas att ju mer man får in av själva agerandet i ryggmärgen desto mer "RAM minne" kan frigöras i skallen desto mer kapacitet får man över. Instruktörer flinade bort mina bekymmer med ungefär samma motivering vid debriefing och hävdade bestämt att det inte var sista gången, huvudsaken var att jag var medveten om det och frågade igen istället för att tex förutsätta en höjd som är fel.

    Är dock rätt nöjd med att jag i alla fall var med och uppfattade vad som sas på radion, hade en SK60 i samma zon som oss under lektionen och vi fick hålla undan några gånger efter instruktion från Östgöta Control. Hade dock lite svårt att få hjärnan att sortera ut SE-KMH från SE-KII då jag flög KII sist, så jag ägnade nog KII's studs-å-gå prat lite för mycket uppmärksamhet.

    Allt som allt riktigt kul, men det märks att man är koncentrerad. Hade stora problem att räkna ut taco tiden vid ifyllandet av logbok på marken. Start 1134UTC och 42min i luften... vad blir det för landningstid? Tog ett tag att räkna ut med en slutkörd hjärna.

    Att flyga är att leva.
     
  14. Skyvandrare

    Skyvandrare Ny medlem

    Mycket trevlig läsning, kommer precis i håg hur det var. Visst kommer det att bli lättare när flygningen går mer automatiskt, men det kommer nya stuationer där man får mycket att göra sammtidigt. Flög till tyskland igår och fick en lång re-routing via radion där controllern valde att bokstavera alla nya punkter i högt tempo. Skönt att man är två och har autopilot!.

    Ser fram imot mer läsning om din forsatta skolning.

    Jag flyger, alltså lever jag!
     
  15. Laban

    Laban Ny medlem

    Tack Skyvandrare, om jag inte tråkar ut folk tänkte jag ge lite uppdateringar i denna tråd vartefter det händer nått.

    Antar att du hämnades på den tyska controllern med begäran om "WORDS TWICE" ?
     
  16. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    När den nya plattformen nu snart är på plats så kommer alla medlemmar att få en personlig blogg :)

    Mvh
    Fredrik
     
  17. Laban

    Laban Ny medlem

    Mjaha, en liten update då en milstolpe uppnåtts.

    Min första landning genomförd, dvs utan instruktör med på kontrollerna. Har ju landat ett antal gånger men med instruktören som tar över inför sättning och med mig med på kontrollerna.

    Hur gick det då? Mjodå, lyckades med bedriften att göra en studs-och-gå-med-omedlebar-landning. Dvs, en klockren 3-punkts landning med för hög fart som studsade upp oss en liten bit. Fick med lite hjälp till slut ner det hela på banan igen. Vindförhållandena var väl inte dom bästa, har för mig att det var runt 240grader 5kt för bana 29.

    Aja, imorgon hoppas vi på bra väder och lugna vindar inför nästa pass. Är förhållandena rätt så ska vi ligga i varvet ett tag och öva start/landning.

    Kul som fan det här. :tupX2

    http://laban.bsod.se
    Ska bli kul att läsa det hela om nått år och se hur man utvecklades ^^. Kommentarer mottas gärna.
     
  18. Nicklas

    Nicklas Ny medlem

    Känns igen det där med för hög fart/låg nos vid sättning. Tog ett tag att få bort. Var faktiskt i Linköping på min DK långnav förra veckan. Otroligt trevlig klubb blev förvånad när jag såg det lustiga lilla tvåmotorplan som stod i hangaren!! Trodde först det var någon slags modell!
     
  19. Laban

    Laban Ny medlem

    Ännu mer förvånande är det att någon frivilligt sätter sig i det och flyger :)

    Du hade nog tur att du fick komma ner på ESSL förra veckan, hörde från mina kurskamrater att det var stängt titt som tätt pgr av SAABs provflygningar. De brukar stänga hela SAAB CTA när de provflyger :)

    Ska du hit igen så säg till så kan jag bjuda på kaffe från LFK's antika med ypperligt goda kaffemaskin ^^.
     
  20. Nicklas

    Nicklas Ny medlem

    Det tackar man för, kommer definitvit återvända någon gång eftersom jag även har släkt i LInköping. Jag ska ut på EK lång nav nästa vecka men då kommer jag inte fara längre söderut än Norrköping. Det var ju tur att vi fick kommer ner förra veckan. Händer det ofta att de stänger kontrollzonen?
     
Laddar...

Dela sidan