Västerås/Hässlö - Ny regi

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Almestad, 1 Mars 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Almestad

    Almestad Medlem

    Hejsan!

    Såg att LFV nu lämnar Västerås/Hässlö och sköter inte längre driften där.
    Har de här öppettiderna med saken att göra?

    AERODROME CONTROL TOWER (TWR) HOURS OF OPS/SERVICE
    MON 0430-0730, 1330-1630, 2000-2200
    TUE 0430-0730, 2000-2200
    WED 0430-0730, 1330-1630, 2000-2200
    THU 0430-0730, 2000-2200
    FRI 0430-0730, 1330-1630, 2000-2200
    SAT CLSD
    SUN 1300-1430.
    29FEB12 1739 - 24MAR12 2359 (ES/1/B0445/12)

    Får det några andra praktiska följder för, exempelvis en privatflygare som landar och kommer på besök på Hässlö (förutom att man får ropa mer Västerås radio än Västerås tornet). Kommer det att fungera att landa gratis genom att skriva sitt namn i pärmen på klubben även i framtiden? Nån från "Aros" som vet mer? :)
     
  2. Almestad

    Almestad Medlem

    Googlade lite... Öppethållningen verkar vara resultat av brist på flygledare.

    "Enbart flygledarna som arbetat i Västerås kan utbilda nya flygledare där och därför behövdes flygledare från LFV både för att lösa utbildningsuppgiften och driften. Men eftersom samtliga flygledare från LFV valde att stanna i statlig tjänst och placering på Bromma och Arlanda, måste ACR börja om från start med utbildningarna. Under tiden fram till juli blir det därför begränsade öppethållanden i väntan på att behovet av utbildade flygledare kan fyllas.
    - I nuläget har vi tre på heltid och en som växlar mellan Örebro och Västerås ytterligare en tid. Det optimala är sju flygledare på heltid även om LFV klarade arbetet på fem, säger Lars Rörick som nu vill betrakta det gångna året historia och blicka framåt.
    Under tiden med begränsade öppettider på flygplatsen är det i första hand den reguljära trafiken som är prioriterad. " Källa: http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=9091
     
  3. joflin

    joflin Medlem

    En ganska insatt ATC-lekman, kan inte låta bli att undra;

    Hur skiljer sig Västerås_Hässlö( och indirekt Johannisberg)s klass_C-luftrum ?,
    från alla andra "exakt lika" diamantformade C-luftrum i Sverige ! ?

    Tänk om en CPL-/ATPL-pilot inte kunde flyga till exempelvis Kristianstad,
    för att han/hon inte hade lokalkännedom ( efter en 3-årig akademisk utbildning,
    som väl flygledarna har och förmodligen har även ACR-personalen jobberfarenhet).
     
  4. joflin

    joflin Medlem

    Vilken tajming, i o m att

    samma dag som jag gör ett lekmanna-politiskt inlägg - kommer flygövervakningsmyndigheten ( läs TransportStyrelsens luftfartsavdelning) ut med en massa reviderade föreskrifter just kring flygledning ( "ATC" på amerikanska).
    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/TSFS-i-nummerordning/

    Jag ögnade igenom TSFS 2012:16 som börjar gälla om 2 veckor, och verkar obligatorisk för flygledar-lokalchefer sent i höst, kring begreppet; lokal behörighet.

    Verkar ju jättebra att inga inhyrda "stafett-flygledare" från inre Norrlands militärövningsluftrum kan komma in till mälardalens intensiva skol-&trafikflyg-kontrollerade "C airspace"ar, utan att först ha genomgått en organiserad & familjiserande lokal utbildning. ( Gärna med lite "on the job"-utbildning tillsammans med erfarna bransch-kollegor). Men, personlig reflektion; ställer mig undrande kring varför övervakningsmyndigheten ger sig in ( genom lagar och förordningar) på denna till synes otroliga detaljnivå ?

    Vore det kanske inte bättre om den numera avreglerade branschen fick upprätta egna utbildnings-& kvalitets-rutiner.
     
  5. niklaswik

    niklaswik Medlem


    Avreglerad var väl att ta i, så vitt jag kan se är det massor av regler! :)
    Det verkar vara den gamla vanliga "privatiserings-skräcken" som har satt in. "Jaha, nu ska de privatisera så nu blir det bara skit av allt" typ... Och det där med lokalkännedom var lite intressant. Som lekman (jag också!) kan jag inte se hur det skulle krävas mer än kanske 5 dagar att gå och "titta över axeln" på nån av de tidigare flygledarna för att lära sig alla lokala egenheter. Verkar inte orimligt att transportstyrelsen lägger käppar i hjulet för konkurrenter till deras "syskonorganisation" LFV, men det kanske är konspirationsteoretiskt i överkant att tänka så.
     
Laddar...

Dela sidan