Vad skulle få dig att flyga mer?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Larscho, 27 Oktober 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 16 medlemmar.
  1. Mathias Printz

    Mathias Printz Ny medlem

    Hej, som ett förslag på ovanstående och vill slå ett slag för "våran" Piper PA28 2.0 Thielert Diesel på ESOL Storvik http://flygklubbenstorvik.se
    Det är en riktigt trevlig maskin, tyst, bekväm, drar styvt 20 lit Jet-A1 dvs range på ca 5-6 timmar!
    Intypning på FADEC krävs (enkelt, 1tim flygning med FI och läsa handböckerna. Finns på hemsidan)
    Kortfält där, alltid bra träning vid start/landning. Liten klubb med så pass få flygande medlemmar och kan ändå hålla nere priset på planet.
    Dessutom har vi nu en höst kampanj där vi sänkt priset med 200kr/tim för att främja höstflyget fram till nyår.
    Ligger ca 19 mil norr om stockholm, tvåfilig motorväg ingen trängsel och det tar ca 2tim att ta sig dit från N.Stockholm

    Som jag ser det är alla dina kriterier uppfyllda
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Trevlig maskin! Gillar er prissättning, ju mer man flyger ju lägre pris! Tycker tex att om man flyger tillräckligt mycket så har man bidragit mer än väl till klubbens/flygplanets fasta avgifter... http://flygklubbenstorvik.se/wp/?page_id=201
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    @Mathias Printz Kanonbra att det blir billigare ju fler timmar man flyger, det är en bra grej. Har ni sett någon effekt av det sedan ni införde det?
     
  4. Mathias Printz

    Mathias Printz Ny medlem

    Modellen är kanon tycker jag och vi har kört den ett par år och kan rekomenderas, men den tydligaste effekten är "klubbdöden" (färre piloter, brist på tid mm) dock inte lika påtaglig som i många andra fall runtom.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Hur jobbar ni för att få in nya elever? Hur många elever har ni per år? Hur många lärare har ni?
     
  6. Mathias Printz

    Mathias Printz Ny medlem

    Prestandakravet på skolning uppfylls inte på vårat fält på det flygplanet dvs ingen PPL utbildning, men UL skolning däremot har vi och det ser betydligt ljusare ut där. 2 lärare.
    Skolningen PPL i trakten är närmast ESSK rörberg med C172 IFR-utrustad. Med i huvudsak en lärare.
    Också ett bra alternativ för Stockholms bor.
    Själv skolat UL ESOL följt av PPL ESSK. Vill rekomendera teorin som gjordes på flygcert.com i samarbete med flygskolan.
    Där kommer framledes all teori att skötas också för UL-utbildningen. Webb-baserat såklart!

    Hoppas det var svar på frågan, om inte så kanske Det var marknadsföring
     
    • Gillar Gillar x 3
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Prestandareglerna har ändrats drastiskt efter den 25e augusti i år vilket gör att om ni kan flyga där privat så kan ni också skola där. Det är nya flygskoleregler på väg vilket kommer förenkla betydligt. Om man inte orkar vänta på det så kan det vara smart att åka snålskjuts på någon annan flygskola under tiden så att man kan komma igång med även PPL(och LAPL)-utbildning.

    Jepp, Flygcert.com är bra! :)
     
  8. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Tyvärr bor jag i Skövde så riktigt alla krav uppfylldes inte för mig personligen, men riktigt intressant läsning i övrigt! Tycker både prisstegen och höstrabbatten är intressanta incitament. Som någon annan nämnde vore det väldigt kul att se om det ger effekt.

    Vet andra här med kanske flerårig erfarenhet om det verkar vara just flyglusten som tryter på hösten (det är lite för obekvämt för att vara "värt" det), eller är det vädret som sätter operativt stopp (molnbas/sikt/etc är helt enkelt för dåliga för att piloter skall kunna/våga flyga)? Om det är just flyglusten som primärt leder till minskat flygtidsuttag så känns det ju som att en höstrabbat kan fungera bra för att hjälpa till att gå kalkylen glädje - (kostnad+besvär) att utmynna i flygning.

    Planet verkar också väldigt spännande. Flyga det skulle både ge något nytt, samt att det där med diesel som gör att man kan tanka den betydligt billigare Jet A1 är något jag finner väldigt lockande. Får nog ta och kika lite i de där handböckerna sen.
     
  9. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Det som skulle få mig att flyga mer är mer fritid samt bra väder. Inget fel på flygklubben eller våra maskiner.

    Man hamnar lite i moment 22 när man måste jobba för att kunna köpa 100LL, men kan inte flyga p g a jobb.
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Det där beror lite på hur man räknar. Literpriset för Jet A1 är egentligen inte så mycket billigare. Man glömmer lätt att man vid privatflygning ska lägga på skatten även för Jet A1. Däremot förbrukningen i kombination med ett något lägre pris gör att det totalt sett blir billigare förbrukning. Sedan kan man räkna ut hur mycket timmar man behöver flyga med diesel för att få billigare flygning med tanke på det mycket högre inköpspriset. Men what's the fun in that? :p
     
  11. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Hah, japp bra poänger. hade varit mer korrekt att skriva "något billigare". Men de måste ju ut på marknaden för att inskaffningspriset skall kunna gå ned någonsin tänker jag.
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Absolut, det är ju till viss del framtiden. Dock tror jag att de flesta klubbarna ännu inte har råd att gå över till Jet A1-förbrukning, definitivt inte med hela flottan.
     
  13. Mathias Printz

    Mathias Printz Ny medlem

    I vårat fall med klubbens PA28 diesel så är skillnanden på pris per timme inte speciellt avvikande i kostnad, mest beroende på lågt timuttag per år (ca 120-140). Men medräknat på denna typ är det slangbyte på motor var 5:e år, inbytes växellåda, lägre TBO (dock är det längre på nyare dieslar).
    Men framför allt så är det en skapligt ny och mycket fräsch maskin och inte ständigt tankande var gång man ska ta en tur. Väldigt tyst, dessutom häftigt att tanka med dom stora grabbarna och lukten!
    Måste upplevas, går som sagt inte att jämföras med gamla tråkiga PA28:or
     
    • Gillar Gillar x 4
  14. Mathias Printz

    Mathias Printz Ny medlem

    Skall tilläggas att vi köpte en begagnad maskin ca 650-700 tusen med hyfsat få timmar, och trots andra kostnader med denna typ så ser det bra ut i kalkylerna.
    Fler borde titta på denna lösning
     
    • Gillar Gillar x 3
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    Det vore kanon att se en sån kalkyl som presenterades i tråden om "hög årsavgift" för er kärra. Lägg gärna ut den om du har möjlighet.
     
  16. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hur mkt ligger Jet-A på jämfört med 100LL på någon referens-flygplats? Med resp utan skatt?
     
  17. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag vet tyvärr inte, det brukar vara svårt att hitta den informationen på nätet. Något som skulle behöva bli lite bättre i framtiden. Men jag tror att det endast skiljer någon krona i skatt och ungefär samma för literpriset vilket gör att skillnaden blir typ 2 kr kanske. Men nu bara jag gissar.
     
  18. Mathias Printz

    Mathias Printz Ny medlem

    Det här är dagspriset på ESSK Gävle inkl mervärdesskatt. (Priset på A1 i ESOL Storvik är ca 10kr/lit)
    Jet-A1 8,50kr/lit
    100LL 19,20kr/lit

    Dvs halva priset och halva förbrukningen, mycket roligare att betala av lånen istället för driften
     
    • Gillar Gillar x 3
  19. Mathias Printz

    Mathias Printz Ny medlem

    Jag har lagt upp priset på Skydemon
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det där var en klar skillnad i pris. Hur gör ni med skatten? Sist jag läste något om det så verkade det som (brasklapp för att jag kan ha missuppfattat totalt) att man behövde rapportera in manuellt inom typ 1 vecka efter varje flygning. Hur löser ni det rent praktiskt?
     
Laddar...

Dela sidan