Vad tycks om mitt gymnasieprojekt?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Zeta, 28 Maj 2009.

  1. Zeta

    Zeta Medlem

    Idéskiss

    Med tanke på att jag går en naturvetenskaplig linje med extra tillval inom både matematik och fysik, valde jag att integrera ett av mina största intressen i detta projekt; flygning. Inom flyget ligger otroligt stort fokus på färdplanering, vilket inkluderar en mängd beräkningar av exempelvis bränsleåtgång, hastighet, kurs etc. Det är även viktigt att vara väl införstådd i en rad fysikaliska lagar för att kunna manövrera luftfartyget på ett betryggande sätt.

    Mitt projekt går ut på att göra en distansflygning från Norrköping-Kungsängen (ESSP) till Åland-Mariehamn (EFMA) och tillbaka, via de signifikanta brytpunkterna GALNU, BAPAP samt DODAM, vilken jag presenterar i form av en film innehållandes såväl bild- som ljudupptagningar. Radiokommunikationen kommer att hållas på engelska.

    Eftersom detta blir första gången för mig att flyga utomlands på egen hand, är det oerhört viktigt att jag gör mig bekant med luftfartsregler inom finskt FIR. Förmodligen skiljer sig detta inte avsevärt från svenska standarder, då Finland liksom Sverige har tillträtt Chicagokonventionen och därmed eftersträvar att följa ICAO-standard.

    Genom detta arbete vill jag utöka mina kunskaper inom samtliga områden jag kommer beröra och tidigare nämnt.
     
  2. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Att bara göra en flygning är rätt ointressant, vad är syftet med flygningen? Vad vill du uppnå, vilka frågor vill du besvara?
     
  3. Ricke

    Ricke Ny medlem

    Kul att du kan lyckas kombinera dina intressen. Jag instämmer lite med ovanstående nämligen: vad vill du uppnå? (förutom det uppenbara i möjligheten till en utlandsflygning). Ett förslag dock:

    * Ta med en GPS på resan och logga din färdväg.
    * Ta med en höjdmätare och logga höjden
    * Logga din användning av gaspådrag/blandning (t.ex. genom att använda en kamera)
    * Logga bränsleförbrukning

    Använd sedan informationen för att dra slutsatser om hur man optimerar bränsleutnyttjandet i det flygplan du flyger. Då kan du kombinera alla dina ämnen (fysik, matematik och flygning)

    MVH

    Rickard
     
  4. Ervin

    Ervin Ny medlem

    Hej !

    Jag skrev mitt projektarbete i gymnasiet om hur människan påverkas i luften när man flyger och hamnar i IMC.
    Det är viktigt att besvara de frågor och förväntningar som ställs.
    Det var MVG kvalitet på arbetet, men pga en miss så blev det avdrag.
    Lycka till!
     
  5. Ervin

    Ervin Ny medlem

    Du kan ställa dig massa frågor..statistik, hur punktligt stämmer färdplansberäkningarna, hur mycket påverkar en miss, risker, väder förändringar osv... tusentalssaker.. fixa detta nu och få MVG!

    Ska du ha hjälp så är det bara att maila, ervinpartin@gmail.com
    kan besvara tekniska frågor, är bra på matte och fysik :)

    // Ervin
     
  6. Zeta

    Zeta Medlem

    Jättetack för alla intressanta åsikter! Jag kommer absolut ta hänsyn till det ni sagt.
     
Laddar...

Dela sidan