Flyga utomlands

Diskussion i '060 Navigation' startad av Domino, 15 Augusti 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Domino

    Domino Ny medlem

    Jag har som mål att komma ut i Europa med mitt flygande. Bla vill jag hälsa på släkt och vänner i Österrike och på Jersey. Men även fina destinationer på andra ställen.

    I klubben har vi skaffat en DA20 med mode-S som blir en perfekt och ekonomisk resemaskin. Därav känns det nu möjligt att komma iväg... och 130 kt gör ju att man kommer lite längre för pengen.

    Så... jag vill tömma er globetrotters på lite information.

    1. Tripkits. Vilket är det billigaste sättet att samla den info man behöver för en trip? Det blir lätt dyrt med Europatäckning på Jeppesen osv. Räcker det inte med AIP-info och karta?

    2. Hur brukar man betala tankning utomlands? Funkar det med kreditkort, bensinkort eller är det cash som gäller?

    3. Har ni några generella planeringstips? Samla frekvenser, infokällor m.m.

    4. ATS Färdplan. Går det bra att ringa svenska FPC även utomlands, eller vänder man sig till lokala tjänster i varje land?

    Min klubb är dålig på att flyga iväg utomlands, och jag tänkte att om jag börjar så kan jag inspirera andra samt bygga lite erfarenhet att lära ut till andra.

    Så fokusera inte bara på mina frågor. Skriv det du vill dela med dig av kring temat utlandsflyg.
     
  2. cstrom

    cstrom Medlem

    Tjenare,
    jag är förvisso ganska ny som PPL-innehavare - men jag var ute på en lite längre resa nu i sommar (Danmark, Holland, Belgien, Frankrike, Tyskland).

    1. Vi körde med Jeppesen. Dyrt kanske, men funkar väldigt bra.
    2. Tankning kändes som det var ett eget system på varenda flygplats vi var på. Ofta är det tankmaskiner som är på det inhemska språket. 50% av fallen fick vi be om hjälp. Kreditkort funkade på samtliga ställen, men det klart att vissa småfält kanske vill ha kontanter. BP Carnet funkar här och var också, men långtifrån alla ställen.
    3-4. Planering är i stort sett lika enkelt som i sverige. Vi körde på med aroweb på samtliga ställen. Funkar kanon. Dock måste man låsa upp sitt konto först.

    En sak som förvånade mig lite var att vissa FIS frekvenser hölls stängda periodvis. Bremen info hanvisade ibland till "Bremen radar urgent matters only".
     
  3. Domino

    Domino Ny medlem

    Tack för infon!
    Är det Jeppesen "Botlang" ni använde då?
     
  4. cstrom

    cstrom Medlem

    Vi hade tillgång till Jeppesen kartor och VFR-manual för de länder vi besökte. Det var inte jag som stod för inköpet, så jag vet inte exakt vilket "paket" som inhandlats. Men jag tycker att kartorna är bra och flygplatskorten också givetvis.

    Men visst går det väl bra att printa ut ifrån AIP istället. Ofta kan man ju få hjälp med det på de flygplatser man besöker. Man ska inte vara rädd att fråga om assistans. Ofta finns det god hjälp att få.
     
  5. lh

    lh Ny medlem

    Hej!
    Jag tycker det är ett mycket bra mål att försöka komma ut i Europa och flyga lite! Jag har själv varit utanför Sverige (Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Norge) ett par gånger, och det ger verkligen flygningen en ny dimension. Dessutom är det ofta okomplicerat, bara man har kollat igenom kartor och AIP för flygplatserna i förväg. Och blir man trots det osäker någon gång, så är det ju bara att fråga ATC.

    1. Jag använder Jeppesens VFR/GPS kartor plus info från AIP:n (kartor, frekvenser, PPR mm). Jeppesen-kartorna kostar ju typ 150 kr styck så det är ju ingen kostnad direkt. De gånger Jeppesen-kartorna inte har fungerat är när man måste navigera på landmärken, t.ex. ibland när man ska hitta inpasseringspunkten till en kontrollzon. Punkten finns med på kartan, men jag upplever ofta att det kan vara svårt att hitta den i verkligheten. Då är ofta kartorna i AIP:n bättre, om den aktuella flygplatsen har lagt ut en karta (VAC) över kontrollzonen. I AIP:n finns dessutom kartor över flygplatserna med alla taxibanor, parkeringar mm. Den måste man ha.

    2. Jag har aldrig varit med om att det inte fungerat att tanka med kreditkort, men jag har mest varit på större flygplatser.

    3. Som jag skrev ovan, så är AIP:n den primära källan. Jag brukar försöka hitta flygplatsernas hemsidor också, för där finns ofta information om olika avgifter som man kan råka ut för (landning, parkering), men även info hur man kan ta sig in till en närliggande stad om man nu vill det (buss, tåg mm). Jeppesen-kartorna har relevanta frekvenser utskrivna på kartan, och det är väldigt bra.

    Apropå avgifter, så kan det vara värt att lägga på minnet att en del länder tar ut avgifter för att flyga genom vissa kontrollerade luftrum (t.ex. TMA:n). Jag har dock ingen koll på hur stora avgifterna är.

    4. Jag använder mig av FPC:s aro även utomlands. Jag har dock märkt att färdplanerna ibland inte har nått fram till tornet, men vad detta beror på vet jag inte. Kanske skiljer sig rutinerna på vem som automatiskt får en inlämnad färdplan mellan länderna?

    Vid samtliga mina utlandsresor så har vädret gjort att jag tvingats planera om eller senarelägga vissa etapper. Flyger man långt så ökar ju sannolikheten att det är dåligt väder någonstans utmed den tänkta rutten. Det kan därför vara bra att se till att man har ett luftigt schema så att det inte gör något om man blir försenad. Tänk också på att det är ganska tröttsamt att flyga när det är mycket nytt att hålla reda på. Kanske orkar man inte flyga lika länge per dag som vanligt?

    Ett sista tips är att ta med sig en kamera (och gärna en passagerare som kan använda den). Jag märker ofta att när jag är lite stressad så minns jag mindre efteråt, och då kan det vara skoj att friska upp minnet med lite bilder!

    Lycka till!
     
  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    lh har kommit med väldigt kloka råd, så jag vill bara komplettera litet. AIP är ju dokumentet som gäller, så det finns ingen anledning att betala en Jeppesenmanual bara för att man tänker besöka fem flygplatser. När det gäller små flygplatser är hemsidan bäst.

    Åtskilliga flygplatser vill ha betalt kontant för bränsle. Kolla det vid landningen, så kan du ta ut pengar på en automat före avfärd. Som exempel betalade jag med Mastercard i Graz för två år sedan. På hemvägen landade jag i Linz istället, och den flygplatsen är t.o.m. större. De skulle ha kontant betalt, men en uttagsautomat fanns i incheckningshallen.

    De flesta flygplatser har internetuppkoppling för färdplaner. Oftast går det fortare och smidigare med landets egna rutiner än att gå via Stockholm. Så jag brukar ha Stockholm som nödlösning om andra inte funkar. Dessutom har briefingrummen ofta direktlinjer till meteorologen.

    Man kan oftast ta sig fram även om vädret är mindre gynnsamt, men det kan leda till förseningar som lh mycket riktigt påpekar. Val av dagar brukar jag göra via Peos vädersida, http://www.weatherpage.se/
    Där finns American GFS, vilken ger nederbördsöversikt för de närmaste nio dygnen.
    I somras gjorde den att jag ställde in en planerad flygning till norra Italien. Syftet med den resan var att vandra i Alperna, och då vill jag ha minst lika bra väder som vid flygning.

    Om en månad skall jag till Paris, och tänker inte ha med mig någon Jeppesenmanual. Kartor, uppdaterade enligt AIP plus att jag lägger in databaser för områdena i mitt GPS-program.

    Får önska många och trevliga långflygningar :)

    Allan
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Idealet som jag själv lyckades utnyttja i början av mitt flygande är att åka med andra som varit på längre turer innan.

    Jag hade också sådan tur att klubben jag utbildade mig på (Botkyrka FK) lyckades samla ihop flera elever till en långnavsresa med två plan genom mellersta och södra sverige samt Riga, Pärnu, Helsingfors och Åbo. Underbart att ha erfarenhet från den resan när man hade ett färskt PPL :)

    Har klarat mig bra under åren med AIP och Jeppesen IFR enroute charts samt vilken gammal karta jag nu funnit med aktuell terräng. Aldrig haft dyra VFR kartor eller Svenska flygfält...
     
  8. PPL

    PPL Ny medlem

    European iAIP

    Jag köpte en iPad/iPhone app förra veckan som jag är mycket nöjd med. Appen heter European iAIP och där hittar du alla kartor som behövs för att flyga i ett land. Du får även tillgång till TAF/METAR, NOTAM. Det finns även moving map med NAV och luftrumsdata men det har jag inte testat ännu och kan ej yttra mig om.
     
  9. Ingemar med LAKE

    Ingemar med LAKE Ny medlem

    Hej
    Vi planerar att flyga till Como, Italien senare i sommar. Är det någon som har erfarenhet av detta och som evenuellt kan dela denna samt förslag till färdplan? Vi flyger LAKE och har svårt att komma upp riktigt högt.
    tack
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Hej Ingemar,

    Det låter verkligen som en trevlig resa! Tyskland är mycket enkelt att flyga igenom. De kan se ut som att de har mycket luftrum till en början men E-luft är oftast bara aktiv vid IFR-start/landning. Man får mycket hjälp från deras flygledare vid behov.
    Om ni inte kan flyga så högt så bör ni ta er en noggrann titt på Alperna och hur det ser ut. Har ni en Lake så kanske ni kan hitta en väg genom bergen där det finns sjöar att landa på. Känner man sig väldigt ovan vid flygning bland berg så bör man läsa på lite eller kanske till och med flyga runt.
     
  11. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag har aldrig flugit just till Como, men andra platser i Norra Italien.
    Jag vet inte vad du menar med svårt att komma högt.
    Problemet är ju Alperna.
    Det finns ett bra pass från Linz till Graz i Österrike, men du behöver nå upp tiill sådär 7000 - 8000 fot för att komma igenom. Snabbaste vägen till Linz går via ett hörn av Tjeckien.
    De brukar vara hjälpsamma även där.
    Är de här höjderna för höga för din del, bör du gå genom Frankrike väster om Alperna, ner till Rivieran och därifrån över till Italien. Norra Italien är relativt låglänt, så fort du är söder om Alperna.

    Efter Graz har du bara måttligt höga berg om du går genom Slovenien, men där är de ganska strikta när det gäller VFR-router.
    Eller var åtminstone 2008 när jag flög där senast.

    Glöm inte att kolla upp avgifter i förväg.
    De kan vara väldigt stora på en del flygplatser i Italien.

    Önskar dig en trevlig flygning.

    Allan
     
    • Gillar Gillar x 3
  12. Ingemar med LAKE

    Ingemar med LAKE Ny medlem

    Tack, det gav en bra start för att börja färdplanera.
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Klass E-luften i Tyskland är aktiv H24. Jag tror att du tänker på klass F-luft som används i Tyskland vid AFIS-flygplatser och bara är aktiv när IFR-start/landning sker. Klass F är okontrollerad luft och spelar därför i princip ingen roll för VFR-flygare.

    Klass E-luft är visserligen kontrollerad luft men VFR-flygningar är inte kontrollerade där så ur VFR-perspektiv är det ingen skillnad om luftrumsklassen är E, F eller G -- det är bara att köra igenom.

    Däremot så måste man vara klar med att VMC-minima skiljer sig mellan olika luftrumsklasser och att Tyskland dessutom tillämpar andra värden för VMC-minima än vad som är internationell standard (både lägre och högre krav beroende på luftrumsklass). Det lär dock ändras när EUs gemensamma trafikregler införs.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan