Flygpriset i din klubb?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Tisas, 15 Januari 2016.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Är medlem i tre klubbar. Hässlö FF, Uppsala FK, och Sturup FK. Pendlar mellan gästmedlem och stödmedlem i den sista.

    Sturup har ett vansinnigt bra rabattsystem. De har två maskiner, en PA28-151 (GPD) och en DA40 TDI (MCC).

    Man kan dels betala in ett helt eller halvt medlemslån. 44 500 kr resp. 22 250. Det ger en bra timrabatt. Utöver det har man nu på försök infört en ytterligare rabatt som infaller när man flugit 8h.

    De tillämpar en blockavgift en gång per dag som som gör det att det blir lite dyrare vid korta turer, men förmånligt på längre turer.

    Bortsett från blockavgiften så kan man med alla rabatter alltså flyga en fullutrustad G1000 DA40 för 925kr/h och PA28 för 875kr/h :) :)

    Medlemsavgiften för ordinarie och gäster är 3500kr. 500kr får man tillbaka om ställer upp vid 2 aktiviteter.

    Jonas

    Skärmavbild 2016-01-30 kl. 00.53.36.png
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Det ska bli intressant att följa hur Sturups nya medlemslån påverkar timuttaget.
     
  3. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Väldigt intressant konstruktion av avgifterna i Sturups fk. Det visar hur man kan utnyttja det låga ränteläget just nu via lite större privat inlåning än vanligt. Den ser i och för sig rätt så hög ut för unga nya medlemmar men kanske inte helt avskräckande(?). Blir som sagt intressant att få rapporter om hur det utfaller.

    Sen en mindre fundering: Konstruktionen är ju rätt så komplicerad. Kan alla dessa olika trappsteg byggas in i MWL:s debitering? (Kanske är möjligt, eftersom ju klubben tycks använda MWL? ). Sen är väl 1254 kr/tim före uppnådda 8 timmar för en PA28 med 44,500 kr inlåning inte så våldsamt imponerande men maskinen är antagligen väldigt välutrustad.
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Det är IFR kapabel maskin med en 430. Typiskt sliten PA28. Antar att bränslekostnaden är en stor andel av timpriset jämfört med DA40n... Vet dock inte hur det funkar i myweblog...

    Jonas
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Nu flyger jag inte så mycket från Sturup men om jag gjorde det så är det guldläge. Skulle absolut betala in en hel andel (kan man ta tillbaka inom ett halvår tror jag). Sen har man har man inte långt om man vill flyga söderut mot en massa spännande resmål till ganska lågt pris :)

    Jonas
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, det är en jävligt bra grej med Skåne. Från Stockholm tar det ju 3 timmar mer eller mindre innan man är ute ur landet...
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Men vad gör man med alla pengarna? Om man har 10 medlemmar så sitter klubben med 445000 kr + 35000 kr per år (medlemsavgifter) på banken, har man 50 medlemmar med samma villkor så blir det... en sjuhelsikes massa pengar. Klubben är inte heller KSAK-medlemmar. För egen del snurrar det i huvudet av den typen av medlemsarrangemang. :) Bekostar medlemslånen köp av flygplan eller har klubben banklån för dessa?
     
    • Håller med Håller med x 1
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Intressant diskussion.. Vad blir timpriset om en klubb köper en modern och bränslesnål kärra kontant med medlemmarnas pengar, inga räntor och amorteringar? Skulle vilken klubb som helst kunna få ett sånt här koncept att gå runt? Eller har de massa andra fördelar tex billiga driftkostnader för klubbhus etc..eller väldigt bra flyguttag?
    Jonas
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Skiljer sig nog inte så jättemycket. Jag tror att det finns många klubbflygplan som inte är belånade på något sätt. Men man kan nog inte märka skillnad förrän man pratar dieslar med riktigt låg förbrukning. Det är nog först där som amortering och ränta blir en stor procentuell del av timkostnaden.
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 1
  11. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Priser på Kristianstads Flygklubb:
    Årsavgift huvudmedlem: 1990kr (inkl KSAK)
    2st PA-28or (SE-KDZ och SE-KVT som precis renoverats in och ut): 1190kr/h (airborne)
    1st Dynamic (SE-VPF, UL): 810kr/h (airborne)

    Timpriset sänks med 200kr/h efter betalning av 3000kr/år (alt. 1500kr/halvår).
     
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    KVT tog jag mitt IR i, älskar den :) Vad har ni renoverat? Bra priser för övrigt!
     
  13. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Målat om hela planet, ny interiör, framrutor och ovansidan panelen, renoverat motorn.
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan