PPL-utbildning i Stockholm

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av JonasAd, 14 Juli 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 14 medlemmar.
  1. JonasAd

    JonasAd Ny medlem

    Hej på er!

    Jag har efter ett flertal år äntligen "skridit till verket" med min dröm om att, till en början, ta ett PPL certifikat.

    Jag bor strax norr om Stockholm, någon som kan rekommendera en bra flygskola i närheten? Har läst om Roslagens flygklubb och SAS flygklubb i Norrtälje.. någon input?

    Min förhoppning är att kunna starta studierna i början av nästa år, och jag har idag ett heltidsarbete, så jag är inte i "panikbehov" av ett cert, utan jag kommer ta det lilla "lugna" då min anställning och dess lön kommer finansiera utbildningen! Utbildning måste ske under kvällstid.

    //Jonas
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej, Jonas. Kul att du har bestämt dig för att skaffa ett PPL. Det kommer du inte att ångra. Roslagen och Norrtälje är de jag kan komma på på rak arm. I Västerås finns ju även Airways men det kanske är lite "off" för din del. Lycka till!
     
  3. JonasAd

    JonasAd Ny medlem

    Tack, Fredrik.
    En fundering, är det möjligt att "skräddarsy" sin utbildning? Dvs gå på teorikurs ett par kvällar i veckan, eller brukar skolorna ha teorilektioner "hela dagar"? Min tanke är ju att min inkomst ska täcka finansieringen, så det kommer inte bli någon form av "intensivkurs" på något sätt, utan ta "piano" :)

    //Jonas
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det finns väl lite olika upplägg när det gäller teoriutbildningen. Antingen kan du välja att läsa på distans, som man exempelvis kan göra på Flygteoriskolan. Sen kan du läsa teorin på någon flygklubb. Där tror jag att det är rätt vanligt att man kör teori några kvällar varje vecka. Ring och kolla med någon av klubbarna så får du se exakt vilka upplägg som erbjuds :)
     
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Vi på Tekniska Högskolans Flygklubb ute på Skå-Edeby (ESSE) skolar till PPL. Dock får man läsa teorin på annat håll, förslagsvis Flygteoriskolan
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Jag avvaktade lite eftersom du bor norr om stan. I Eskilstuna kör vi teori på halvdistans och flyg efter i princip vädret och elevens önskemål. Kanske något för dig: http://www.emfk.se
     
  7. JonasAd

    JonasAd Ny medlem

    Tack för all info.
    Blir nog Mellingeholm/Norrtälje och Roslagens flygklubb..
    Har bokat in en provlektion nu för att "känna av", kan vara en bra början känns det som innan man går vidare.

    Vet någon var man kan få tag i KSAB teori och flygböcker för PPL begagnat?
     
  8. tomas

    tomas Medlem

    du har även Trosa FK / ÖSFK som utbildar i Tumba med bra priser. kolla trosa fk.
     
  9. tonyalbinsson

    tonyalbinsson Ny medlem

    Hej Jonas,
    Grattis till ditt nya steg in i en ny och otroligt givande tid i livet med många nya vänner och andra flygtokiga.

    Jag skred till verket i början av 2012 med PPL teori på distans och praktisk skolning genom SAS FK där jag är medlem.
    Då var vi baserad på Bromma/Linta, men numera på Mellingeholm.

    För mig som jobbar heltid var flexibiliteten viktigt och det kan jag intyga finns hos klubben, som hos många andra.
    Jag ger dig gärna mer fördjupad information.
    En av våra FI:s(Flight Instructor) driver
    http://flygcert.nu/
    där flertalet gått med mycket bra feedback med en utlärningsform som är aktuell och med inspiration och lärdomar från pilotyrket.

    Lycka till med "vingarna" !
     
  10. Johnson

    Johnson Medlem

    Kan också rekommendera SAS FK...skolade där(under Brommatiden) och är i efterhand mycket nöjd! Visst har det betydelse vilken FI man har. SAS hade iallafall på den tiden flera aktiva lärare. Jag och min lärare klickade kanon och det var inga problem med flexibiliteten!

    Teorin läste jag på flygteoriskolan och är mycket nöjd med det! I efterhand har jag varit lite involverad i flygcert.nu och kan verkligen rekommendera det upplägget! Då är man verkligen fri att läsa när man vill! + att utbildningen där är up to date vilket inte alltid är fallet med böckerna från KSAB

    Lycka till, värt var enda krona! Både utbildning och flygning!
     
  11. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Eller så kontaktar du FFK som håller till i Nyköping(Skavsta)

    FFK utbildar nya piloter och redan gjorda "piloter" i nya kurser och fördjupningskurser. De gjorde om mig och gjorde rätt i min ppl-utbildning efter att jag hade gått "klart" min ppl-utbildning på EFTA*

    *EFTA är historia nu.
     
  12. DanielW

    DanielW Medlem

    Du gick nog på Nyköpings flygskola med en lärare från FFK, FFK har inget skoltillstånd(RF eller ATO)
     
  13. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Det e rätt.

    För mig kändes det som en formalitet att jag har gått en ppl-utbildning hos FFK fast ändå inte. Kontentar är att det blev väldigt bra för mig. Många pusselbitar föll på plats snabbt.
     
  14. TobbeMieden

    TobbeMieden Medlem

  15. Henriksson F

    Henriksson F Ny medlem

    Är det fler här som använt sig av flygteori.com? Ser bra ut för min del och ger en den flexibilitet som behövs när man jobbar heltid och har en del andra aktiviteter på fritiden.

    Funderar på SAS flygklubb, Stockholms flygklubb, KTH eller Roslagen för praktik. Erfarenheter? Trevligaste klubben med bra instruktörer vinner tycker jag :).

    Vill gärna höra åsikter från er med erfarenheter, både bra och dåliga.

    Tack på förhand.
     
  16. JonnyS

    JonnyS Ny medlem

    Jag tog teorin på Stockholms flygklubb. Kursen var på helgerna i några månader. Fördelen är att det går undan, nackdelen är att man får åsidosätta allt annat under den tiden. Men det krävs disciplin oavsett hur man gör.
    Till flygpraktiken gick jag över till Tekniska Högskolans Flygklubb eftersom jag bor rimligt nära och jag tror att långa resor skulle sinka för mycket. Stockholms FK har ju kärrorna på Skavsta och Västerås.
     
  17. Tim_NS

    Tim_NS Ny medlem

    Jag har precis tagit mig i kragen och ska börja nu på lördag på Stockholms flygklubb då jag bor i Vasatan i Stockholm och det verkade närmast med Bromma/F8. Dock sker flygningarna från Västerås/Skavsta vilket blir lite tråkigt. Dock hade jag inte hittat Tekniska Högskolands Flygklubb. Skå-Edeby/ESSE ser ju betydligt trevligare ut men är inte asfalt. Någon som har tips på de olika ställena och för-/nackdelar med att ta PPL(A) på de olika alternativen?

    Ser också en fördel med att Stockholms flygklubb har både piper och cessna så att man får prova båda och se vad man föredrar.
     
  18. JonnyS

    JonnyS Ny medlem

    Jag gjorde teorin i Stlm FKs klubbstuga på Bromma (innan vi blev utkastade), och några skolprov där dom kör teorin nu i Barkarby.
    Det är ganska lättillgängligt med bil, och bra lärare.
    Började flyga Cessna 172 på Bromma och fortsatte med PA28 på Skå. Det är inte dramatisk skillnad och personligen tycker jag det är flygning man lär sig i första hand. Så kan man välja sen när man flyger själv. Finns ju även ännu roligare kärror att välja på. Fördel med Skå är att man kommer upp i luften snabbt. Nackdelen kan vara om fältet blir obrukbart blöta årstiderna men jag har inte kommit dit än.
     
  19. Tim_NS

    Tim_NS Ny medlem

    Kör du flygningen via Sthlm FK eller via THF med tanke på att du nu är på Skå? Känns väldigt lockande att kunna flyga så nära men 1) det var inte så "roliga" (fräsha) plan via THF som via Sthlm FK enligt webben. Jag ska som sagt på första träffen med Sthlm FK nu 30e för HT teori så blir väl klar att åka upp i lyften med lärare lagom till att det är blött/snö ute. Har fortfarande lite dålig koll i och med att första träffen inte varit ännu.
    Vilka är det som fortfarande flyger på Bromma? Eller var det med Sthlm FK innan de inte fick vara kvar där?
     
  20. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Vad skulle nackdelen med gräs vara menar du? Kan du landa på 650 meter gräs (korta banan på Skå) så är 2 km asfalt inga som helst problem :) När man skolar är det ganska vanligt att man flyger antingen hög- eller lågvingat. Att blanda kan vara förvirrande, särskilt i början.

    Fördelar Skå: nära stan, okontrollerad luft 2 minuter efter start, trevligt fält/klubb, ganska lätt att få tid

    Nackdelar: gräsfält kan behöva stänga ett par veckor när det är som blötast på höst och vår, men Skå är ändå ganska väl dränerat
     
Laddar...

Dela sidan