VOR-ros på kartan, att lita på?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Kenna, 5 Juni 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Kenna

    Kenna Ny medlem

    En VOR skall ju vara riktad mot MN både i verkligheten och på kartan. Men på kartan som följer med PPL-paketet (2152) så ser Karlstad VOR ut att peka väster om TN, även VOR på Frösön (Östersund, Jämtland) pekar tydligt väst, fast det står enligt all info man kan hitta att det skall vara ca 3gr East på bägge? Någon som har en bra förklaring eller har de helt enkelt missat när de gjort kartorna? Kikar man på TMA-kartan över Östersund och där missvisningsrutan så ser det faktiskt ut som om det mitt i jämtland kan vara ett stråk som har -3 men då är det fel på all annan info (flygplatskartor mm) som säger 3grEast. Vem skall man tro på, tro på....
     
  2. Kenna

    Kenna Ny medlem

    http://www.askacfi.com/3857/true-course-compared-to-vor-radials.htm
    Detta kanske är del av förklaringen.
    Summa summarum är då att variationen på platsen uppdateras frekvent men VOR'en inte alls eller väldigt sällan för det generar isf en massa ändringar som i sin tur kostar en massa tid/pengar. Inflygning mot flygplats på en viss radial kommer ske över samma landområde oavsett om variationen ändras från 10 East, till 10 West..

    Detta borde i sin tur göra att man aldrig kan basera en track på kartan utifrån en radial kompenserad för aktuell variation för det är inte alls säkert den variationen stämmer med VOR'ens...?!

    Tex du vill flyga rakt norrut på kartan TT360 ifrån en VOR , Var 4East. En MH på 356 (0 vind) borde då ta dig rakt norrut, rattar in 356 CDI'n.
    Det visar sig att när VOR'en installerades var Var 4 West. Du kommer då alltså hamna på en TT 352..

    Är jag helt ute och cyklar (inte helt ovanligt) eller?
     
  3. effte

    effte Ny medlem

    Du hittar hur fyren är uppriktad i AIP ENR 4.1. Det justeras då och då, varvid givetvis procedurerna också uppdateras om nödvändigt. Intressant är att en fyr kan användas på en plate som har en annan variation än vad fyren har. I det fallet är alla publicerade radialer givetvis kompenserade för detta, vilket kan ge en bäring som inte är densamma som radialen även om det är samma track.

    http://www.lfv.se/AIP/ENR/ENR 4/ES_ENR_4_1_en.pdf

    Symbolen i kartan skulle jag inte tillmäta någon större betydelse. Hur noga kan man egentligen mäta riktningen på den lilla pilen... ? Det lär vara tongivande för precisionen i trycket.
     
Laddar...

Dela sidan