Vulkanutbrottet på Island

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av ankan, 15 April 2010.

  1. ankan

    ankan Medlem

    Tjena!
    Nån mer än jag som är förvånad över att vulkanutbrottet på Island inte nämns tydligare i TAF/METAR? Jag som hade hoppats att få se VA i en svensk TAF - det lär man ju inte få se igen på ett tag :laugh ! Har förstås medlidande med alla som ev. fått ställa in flygningar.

    Är det mindre allvarligt än media ger sken av, eller har man helt enkelt missat att varna för detta i TAF?
     
  2. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Om du sjekker notam for ENOR, ser du at hele luftrommet over Norge er stengt i alle fall.....
     
  3. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    jag som skulle flyga imorgon :(
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

    http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/vaacuk_vag.html

    TOC
     
  5. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Det har bara pratats om hur turbinmotorer påverkas av askan, men hur är det med våra kolvmotorer? Någon tekniskt bevandrad som vet?
     
  6. TOC

    TOC Ny medlem


    Att börja med...

    Luftfilter blir igentäppt på nolltid.Varmluft på att leda förbi luftfilter,motor blir slipad inifrån,samma sak med snurran.....

    Pitotröret ingår inte i motorn.

    /TOC
     
  7. Gimlet

    Gimlet Ny medlem

    Det ligger på Sigmet.
    http://www.lfv.se/MetInfoHTML.asp?TextFile=sigmettable.htm&SubTitle=Europe&T=SIGMET%20Europe&type=SIGMET&Frequency=2700
    Ganska många länder som har det ute nu. Stängningen av luftrummet finns på NOTAM och jag antar att det finns på restriktioner hos Eurocontrol.
    /Gimlet som tog ett tidigare flyg för att vara säker på att komma hem idag.
     
  8. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag letade efter det på NOTAM, men hittade inget. Vet inte om jag tittar på fel ställe eller inte begriper infot. Var/hur står det?

    Då borde det ju gälla alla kolvmotorer - ska man ställa bilen också, alltså?
     
  9. TOC

    TOC Ny medlem


    Jag väntade på detta.......:laugh.


    Om du kör på FL 100 och ser att moln kommer eller om du ser att du kommer att köra i moln...........,alltså
     
  10. ankan

    ankan Medlem

    För att svara lite på min egen fråga så undrar jag om det kanske är så att VA:n ännu inte blivit kraftig nog att vara ett problem på själva flygplatserna, och eftersom TAF bara gäller flygplatsen så varnas där inte för VA?
     
  11. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Jag tar på intet vis på mig nån roll som expert på vulkanaska, men är det inte så att askan flyger runt på rätt hög höjd så att det lika gärna kunde vara "öppet" på t.ex. SFC-FL50?

    Hade också tänkt flyga imorgon...

    Förresten ska det ju komma ett rejält regn/snöväder nu under natten/morgonen (i alla fall i Svealand har jag hört) - kommer regnet ta med sig alla askpartiklar ner till marken då? :q



    EDIT: Det står ju faktiskt bara "genom att inte utfärda klareringar för turbindrivna flygplan." http://www.lfv.se/sv/Nyheter/Nyheter-2010/Planerad-stangning-av-svenskt-luftrum-pa-grund-av-askmolnet-/
     
  12. Jocke

    Jocke Medlem

    Du menar att det bara är när askan är så koncentrerad att man ser den som det är ett problem?

    Hittade förresten var det stod i NOTAM, och där verkar det bara gälla IFR-flygningar:

    DUE VOLCANIC ERUPTION IN VOLCANO EYJAFJOLL CONTAMINATED AREA
    ESOS AOR. NO IFR CLEARANCE WILL BE ISSUED PENETRATING THE
    CONTAMINATED AREA. SFC-UNL.
    15APR10 1600 - 16APR10 0600EST (ES/1/A0148/10)
     
  13. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Muntlig bekräftelse från FPC gav vid handen att VFR-flygning får ske på egen risk.

    För den egna säkerheten så bör man nog hålla koll på nedfallet. Om jag inte är helt felinformerad så kan askpartiklarna liknas vid kiselkarbid som är ett utmärkt slipmedel.
     
  14. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Bara att passa på om man planerar nylackering. ;)
     
  15. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Det senaste från FPC är att de kan inte hindra VFR-flygning men de avråder bestämt från att göra det.
     
  16. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Jag undrar fortfarande hur mycket våra kolvmotorer i praktiken påverkas av flygning på låg höjd i VMC... Om inte sikten är märkbart nedsatt kan inte koncetrationen av aska vara så stor. Det borde man kunna jämför det med att flyga i en storstad med mycket luftföroreningar. En inversion på 2-3000 ft på det så borde finnas en hel del partiklar i luften, och inte är det någon som pratar om det skulle vara farligt att flyga då?

    Och visst är det så att jet/turbinmotorer är känsligare med tanke på att dessa suger i sig all luft ofiltrerad och flyger lite fortare än våra 100 kt? Och flyger man IMC riskerar man att flyga in i områden med större koncentration av aska som man skulle ha kunnat undvika VMC (för att man visuellt skulle kunna se dessa områden).
     
  17. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Som sagt, VFR-flygning är tillåtet på egen risk. Föreslår ändå att du håller dig ett par dagar så vi slipper läsa om dig i tidningen sen.
     
  18. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Nu har dom ju t.o.m. öppnat upp "norrland" för turbinplan, så det är nog tämligen riskfritt där i alla fall. Enligt brittiska "metoffice" såg jag igår att askan ligger mellan FL20 och FL36.

    Jag ska iaf upp och flyga idag. :p
     
  19. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Östgöta kontroll verkar ha "snow day" (ash day?) imorgon och stänger helt. VFR ej tillåtet vissa områden!

    ATC IN OSTGOTA TMA (OSTGOTA CONTROL) CLOSED BETWEEN 1000Z-1800Z
    ON THE 17 OF APRIL DUE LIMITED RADAR SERVICE. OSTGOTA TMA SECTOR
    NYKOPING, NORRKOPING AND LINKOPING WILL BE ESTABLISHED BTN
    1600FT MSL AND 4500FT MSL. OSTGOTA TMA BTN 4500FT AND FL095 BY
    STOCKHOLM CONTROL ON 118.400 MHZ. VFR FLT NOT PERMITTED IN
    OSTGOTA TMA BTN 1600FT MSL AND 4500FT MSL. FURTHER SCHOOLFLT
    VFR/IFR NOT PERMITTED IN OSTGOTA TMA BTW 1600FT AND FL095.
    17APR10 1000 - 17APR10 1800
     
  20. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Kan inte tänka mig att det skulle vara några problem med flygning på låg höjd och filtrerade kolvmotorer, så länge man inte flyger i några moln eller kan se nåt nedfall. Hur skulle det annars gå med alla bilar etc.? Hur många har stannat pga vulkanaska? Betänk att ett vulkanutbrott kan vara i flera år om jag förstått det rätt!!! Och med en huvdsaklig västlig luftström kan man ju lätt föreställa sig för hur det kan bli för oss norderupeer.
    Jag tror det är lite som med fågelinfluensan, svininfluensan etc. Hellre varnar man för mycket än för lite, och media är inte sena att nappa...
     
Laddar...

Dela sidan