Vulkanutbrottet på Island

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av ankan, 15 April 2010.

  1. Erik

    Erik Ny medlem

    Efter samråd med meken flög jag hem igår med min C172 från Mengen i sydtyskland till Kalmar. Jag flög på ca 3000 fot hela vägen utom över vattnet då jag var uppe på FL75. Jag kunde efter över fem timmar i luften inte se ett spår av smutsavlagring på vingar, stöttor m.m.

    På de tyska info-frekvenserna var det ganska mycket tjatter då även många tyngre maskiner flög VFR på högre nivåer för att sedan övergå IFR söder om askgränsen. I Sverige var det spöklikt tyst på frekvenserna. Jag hörde två andra maskiner på hela sträckan.

    Erik
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

    VA SWC L-H Valid 06 UTC

    http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,93650.msg1175701....ml#msg1175701

    /TOC

    http://www.vodafone.is/eldgos/en

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/8626625.stm
     
  3. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej,
    kolla SWC-kartan, där finns VA CLD utbredningen inritad, inget missat vad jag kan se.

    mvh / Mats B
     
  4. Marial

    Marial Ny medlem

    Kan bara bekräfta föregående inlägg och samtidigt förklara lite av vad som händer. I TAF och METAR kommer det finnas med VA den dag vi ser aska i luften. På SWC och i SIGMET refereras till de Vulcanic Ash Advisories som utfärdas av VAAC London. Dessa säger just nu aska från marken och upp till FL350. Så länge inga mätningar görs på partikelhalten i lägre nivåer kan man inte annat än annat hålla sig till de nivåer som anges i VAA. Om man vet något annat ska detta meddelas till varje lands Met kontor som i sin tur meddelar VAAC i London som publicerar det i VAA. Det är gången som gäller för att alla ska ha samma information. /Maria Lundblad, SMHI
     
  5. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Först ett tack till Maria för saklig information!
    Sedan skall jag försöka mig på ett svar på nedanstående:

    Mitt svar blir något ovetenskapligt och bygger på hörsägen eftersom jag inte vet exakt vilka porstorlekar det är i filter för bilar respektive flygplan.
    Bilar konstrueras för att fungera i mycket usla förhållanden så filtren släpper igenom väldigt små partiklar och har i regel en stor filteryta.
    Det är samma typ av luftfilter på bilar som säljs i norra Europa som på de som säljs i Saudiarabien. Finkornig ökensand är mycket svår att filtrera bort och därför dimensionerar man för värsta tänkbara scenario. Man skall heler inte glömma bort att en bil normalt sett färdas i en mycket mer partikelrik miljö än vad ett flygplan gör.

    Luftfiltren på normalklassade flygplan gör ett bra jobb när det gäller att hålla småfåglar och småsten borta. Filterytan är ganska liten och porerna i filtret större. Därför är det lättare att kontaminera en flygmotor jämfört med en bilmotor.
    En viss mängd av de partiklar som passerar förbränningsrummen pressas förbi kolvringarna och så småningom når de motoroljan. Partiklarna komer att pressas in i lagerbanorna till vevaxel och kamaxel och när de väl kommit dit går de inte att bli av med utan ett långsam bearbetning på de roterande delarna kommer att ske.
    Det är inte säkert att dessa föroreningar påverkar livslängden hos motorn men de kan göra det och det är mindre bra.
    Om några år kanske man får problem med motorerna på vissa flygplanmotorer och då har man förmodligen glömt askmolnet och har väldiga bekymmer med att reda ut varför något skar ihop i motorn.

    Om en motor i en bil skär ihop så kan man ju alltid stanna i vägkanten, slå på varningsblinkers och tillkalla bärgare.
    Propellern i ett flygplan skall ju däremot kyla piloten för om den stannar brukar det bli förbaskat svettigt, var det inte så?

    Litet halvt ovetenskapligt men jag hoppas att förklaringen duger?

    MVH
    Håkan
     
  6. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Kan bli en trist sommar med andra ord :(. Det här kan ju i princip hålla på hur länge som helst...
    Fram med bättre filter!!!!
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem


    Det är FRAM :laugh

    http://www.fram.com/

    /TOC
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/8626625.stm
     
  9. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Håkan O tänker nog på de luftfilter som finns till Lycoming- och Continetal-motorer. De filter man brukar ha till Rotax 912 verkar vara mer "marknära" varaianter. Någon som vågar uttala sig om deras förmåga att skydda motorerna mot vulkanaska?
     
  10. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Du har helt rätt Olle. Jag ber om ursäkt för min otydlighet. :blush
     
  11. Niclas-S

    Niclas-S Medlem

    När man använder förgasarförvärmningen, så drar väl motorn i sig ofiltrerad luft. Edit (Som TOC skrev här ovan)
     
  12. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej,
    någon mer än jag som inte får en uppdaterad bild av SWC?
    Senaste är från igår kväll...

    mvh / Mats B
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem


    Nej,eftersom jag avbröt geologiska oct teologiska studierna......

    Men om man antar att marknärä luftfifter för kolvmotor är byggt för att klara vägdamn mm ca 30till 100 microgram per kubikmeter luft och askmoln över Sverige på höjd innehåller 10000 till 20000 microgram per kubik......,blir bytesintervallen för ditt filter relativ kort.

    Lämnar partikelstorleken utanför,rena gissningar.

    /TOC
     
  14. McFire

    McFire Ny medlem

    Även om en liten mängd partiklar skulle ta sig ner i oljan så borde ju oljefiltret ta hand om dem.
     
  15. TOC

    TOC Ny medlem


    Du har säkert rätt,myndigheterna har överreagerat.I Sverige har dom inte förbjudit flygning med kolvmotordrivna flygplan alls.
    Det går att flyga.

    Finns ingen fakta att ta på,bara gissningar. POH/AFM förbjuder inte flygning i askan heller.

    Kom på att tänka tsunami i Thailand. Folk blockade upp döda fiskar och väntade på vågen......

    /TOC

    PS Aopa USA har säkert info,krävs innlogning.
     
  16. niklaswik

    niklaswik Medlem


    Har du hittat nån siffra på koncentrationen (isåfall, vart?) eller är det ren gissning? Jag har letat runt lite själv efter sån information men inte hittat nåt än.
     
  17. McFire

    McFire Ny medlem


    Skippa sarkasmen är du snäll. Mitt påstående var riktat som motargument till att askan skulle äta upp motorn innifrån.
    Har sökt en del info under helgen och åsikterna efter flera telefonsamtal och sökning på forum går från att det är idioti att flyga och att motorn tveklöst kommer bli förstörd om man gör så i alla fall till att det inte är några problem öht.

    Det är inte bra att flyga i vulkanaska... ok. Vilka koncentrationer pratar vi då om? var går gränsen? Kan slitage på motor undvikas med tätare olje- och filterbyten?

    Är det skillnad på att dundra in i askpelaren nära en aktiv vulkan i M0.85 och att såsa runt i en C172 i 120kt ett par hundra mil bort?

    Självklart kommer en motortillverkare svara nej på frågan om deras motor får användas under rådande förhållanden. Då har de ju också frånsagt sig allt ansvar. Allt annat vore korkat från deras sida.

    Angående tsunamin. Sitter det fortfarande folk i bergen och väntar på vågen efter det senaste tsunamilarmet för tre veckor sedan?
     
  18. TOC

    TOC Ny medlem


    Det var London VAAC,eller EASA metoffice.........,hittar inte nu.

    Koncentrasionen var högre lokalt än vad jag skrev,Island var den det dubbla.

    Marial vet bäst....

    /TOC
     
  19. TOC

    TOC Ny medlem


    Det blev liten sarkasm med i farten,har lesnat på att allt går,det går att flyga......

    Kan inte svara på dina frågor,bra frågor........

    Senaste tsunamilarmet vet ingenting om,men tror att flera har lämnat stranden för gott,andra har byggt ny hus exakt på samma plats.

    /TOC

    PS Hur servar du bilen som körs under extrema förhållanren?

    Vilken fart har propellspetarna när/om dom kommer kontakt med askan?

    Hur mycke aska tål pitotröret?
     
  20. TOC

    TOC Ny medlem

    Någon har nog möjlighet att logga in och läsä om VA?

    http://www.aopa.org/

    Vet att det finns i en hel del om ämnet,även om flygning i närheten av skogsbränder.

    /TOC

    Vulkanutbrottet på Island skapar flygkaos i stora delar av Europa – men några säkra uppgifter om hur hög koncentrationen av aska är ovanför Sverige finns inte. Svenska myndigheter gör själv inga mätningar och förlitar sig helt på uppskattningar och prognoser. Nu växer kritiken mot det bristande underlaget.

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ingen-vet-hur-mycket-aska-som-f...e_4580503.svd

    /TOC
     
Laddar...

Dela sidan