Vulkanutbrottet på Island

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av ankan, 15 April 2010.

  1. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    :LOL:laugh:laugh
    Jag kan riktigt se för min inre syn hur "fanarana" med sina kunder står på skyttelinje och spottar efter flygplanen. Kanske tycker kunderna att det är ask-kul.

    Förhoppningsvis står de där så länge att deras sulor VULKANISERAS fast i marken.

    (Lägg märke till mitt diskreta försök att på tråden på banan igen)

    MVH
    Håkan
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

    Har nogån fått reda på koncentrationen?

    Jag har skickat nogra meil,inte fått svar.

    /TOC
     
  3. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Med tanke på allt off-topic senaste tiden verkar koncentrationen låg.. :laugh
     
  4. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Moment 22, man får inte flyga upp och mäta eftersom luftrummet är stängt...

    Nej men allvarligt talat så borde man faktiskt skicka upp några plan och göra lite mer vetenskapliga provflygningar där man mäter bl.a. koncentrationen.
    Kostnaden för detta lär vara en bråkdel av vad flygbolagen förlorar per dag.
    Problemet är väl att få ihop en organisation samt att lösa finansfrågan kring detta, ska man bara låta kollekten gå laget runt mellan flygbolag/skattekistor?


    Mardrömsscenariot är väl om utbrottet håller på i åratal. Isen runt vulkanen smälter ju till slut bort och då lär askan avta, men både glaciärer och vulkaner har en tendens att flytta på sig. Vi skulle alltså kunna uppleva perioder av detta de kommande åren.
    Skulle det bli verklighet kommer man nog att göra fler mätningar genom provflygningar och flyga ändå. Kanske t.om. motortillverkarna kommer utveckla "VA-proof" motorer...
     
  5. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Är det någon som har koll på vad det är för skillnad på dom olika färgerna på met office VA advisory?

    http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271872299.png
     
  6. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Titta en gång till får du se: Vid varje sektor så står höjderna angivna på varje karta.
    SFC = Surface = markytan.
    FL = lägg till två nollor och du får höjden i fot (ungefär, beroende på för tillfället rådande lufttryck).
    Undvik att inhalera rök och aska: Sluta andas, lev längre!
     
  7. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    De olika färgerna som visas just nu indikerar att det är tre olika områden med aska och ingenting annat.
    De första dagarna så indikerade färgerna olika höjdskikt men just nu så gäller markeringarna SFC till FL 200
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem


    The volcanic ash tolerance level set by the CAA is a concentration of 0.002 grams per cubic metre at regular cruise altitudes. Any airspace with a greater ash concentration is a no-fly zone.




    http://www.newscientist.com/article/dn18802-engine-stripdowns-est...h-levels.html


    Om det här stämmer, är gränsen 2000 mikrogam/kubikmeter.....

    /TOC
     
  9. Marial

    Marial Ny medlem

    När det gäller mätningar, så har vi i Sverige för tillfället inga tillförlitliga mätmetoder för koncentration av aska. Prognoserna från VAAC London är baserade på spridningsmodeller, med de har också nu verifierats mot mätningar som gjorts på andra håll i europa och visat sig vara bra. Koncentrationerna har jag inte exakt koll på så den diskussionen ger jag mig inte in i.
    Nu har i alla fall VAACet kommit med nya kartor med områden där tröskelvärdet för koncentrationen höjts 10 gånger och man har i de flesta länder infört olika zoner, där det finns större eller mindre risk för aska. Nya gränsvärden har snabbt tagits fram i samråd med industrin. Läs om detta på transportstyrelsen.se. Det ska bli mycket intressant att följa vad som händer nu och jag är säker på att inför nästa vulkanutbrott kommer vi ha nya standards och nya mätmetoder framtagna.
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

    Tack Marial

    Här finns mera.

    http://www.guardian.co.uk/uk/2010/apr/21/airlines-battle-skies

    TOC
     
  11. Mats B

    Mats B Medlem

    [/quote] The volcanic ash tolerance level set by the CAA is a concentration of 0.002 grams per cubic metre at regular cruise altitudes. Any airspace with a greater ash concentration is a no-fly zone.
    http://www.newscientist.com/article/dn18802-engine-stripdowns-establish-safe-volcanic-ash-levels.html
    Om det här stämmer, är gränsen 2000 mikrogam/kubikmeter.....

    /TOC[/quote]

    Hej, med risk för att bli nedskjuten för felräkning..... Here we go;

    En jetmoter har en frontarea om ca: 3 m2 och i cruise färdas den med ca: 180 m / sek = 540 m3 luft/sek
    Med en askkoncentration på 0,002 gram/m3 motsvarar det 1,06 gr/sek och blir 3,82 kg/timme.

    Hoppas att CAA har räknat rätt......

    Om jag räknat fel, viket inte är helt otroligt, hör av er!
    (Inte för att jag tvivlar på att ni gör det!!) :)

    mvh / Mats B
     
  12. DanielW

    DanielW Medlem

    Fick denna länken av Kalle här på forumet, vet inte om den har länkats till tidigare.

    http://www.metoffice.gov.uk/corporate/pressoffice/2010/volcano/ashconcentration/

    Visar askans utbredning.
     
  13. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Tackar!

    Mitt antagande är att det röda området klassas som zon2 och det svarta som zon1 enligt de nya regler som togs i kraft i går kväll.

    Transportstyrelsen har ju fattat beslut om vad som gäller för flygning i askmoln och LFV skall väl försöka se till att det efterlevs.
    Tyvärr finns det inga länkar till zonkartor någonstans förutom en ej fungerande länk som publicerats i NOTAM.

    Enligt telefonsamtal med FPC så var dras och min tolkning att kolvmotordrivna flygplan inte berörs av restriktionerna. Det är således OK att flyga både IFR och VFR med kolvmotor.
    Det var dock tveksamt om kommeriell flygning med kolvmotor är tillåten i zon 1 och2.
     
  14. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Mats B:s beräkningar är nog rätt. Jag har inte försökt kolla.

    En modern jetmotor har ofta ett stor bypass-förhållande. Det innebär att endast en del av luften passerar genom motorns centrala och heta delar. Detta för med sig att det är mindre mängd av stoftet som kan tänkas kladda fast i motorn än som Mats räknat fram.
     
  15. niklaswik

    niklaswik Medlem

    CFM56 (väldigt vanlig i 737 och A320) har bypass på 5:1 till 6:1 beroende på variant (enl. wikipedia), och skulle (allt annat oförändrat) alltså få i sig dryga halvkilot per timme.
     
  16. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Just för stunden så är ju faran över för större delen av Europa. Dert verkar ju som om endast de norra delarna av Skandinavien berörs i dag.

    Nu börjar det bli dags att diskutera de verkliga knäckfrågorna:

    Har Island köpt utsläppsrätter för sina vulkanutbrott? Det är ju ansenliga mängder växthusgaser och föroreningar som de pytsar ut i atmosfären.

    Skall man skippa kraven på utsläppsrätter och istället betala bidrag till Island för att de släpper ut aska i atmosfären vilken minskar solstrålningen och på så sätt bromsar den globala uppvärmningen?

    Politikerna lär få litet att göra framöver :e
     
Laddar...

Dela sidan