Vulkanutbrottet på Island

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av ankan, 15 April 2010.

  1. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej, restriktionen i Östgöta terminal har inget med vulkanutbrottet att göra, det är motorbyte på radarstationen och meddeladen om detta skickades ut 13/4.

    mvh / Mats B
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem


    http://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=21864

    SV: Vulkanaska
    Som erfaren flygkapten med ca 7000 flygtimmar, de flesta på saab safir, så måste jag bara få flika in med ett sanningens ord. Vulkanisk aska har ingen som helst påverkan på ett flygplan.. Dokumentärer i all ära, men vem vet egentligen vad som hände? Jag har flugit ungefär 25h totalt i aska och aldrig har det hänt något förutom att jag var tvungen att slå på vindrutetorkaren. Jag kommer ihåg kongo 1974, på hösten, då vi var ett gäng svenskar som flög där på grund av inbördeskriget. Där var det minsann aldrig tal om några vulkanutbrott. Vi kunde starta och landa på gräsfält med våra DC3or. Invånarna blev otroligt till sig när vi kom med ca. 100 kg frystorkat kött från europa. Hade det varit vulkanutbrott då hade vi ändå flugit. Välj era strider... Detta är löjligt.
    :lol



    /TOC
     
  3. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Haha! :laugh

    Förhoppningsvis är det skrivet med en god portion sarkasm. Isåfall är det en fin känga till folk som brukar skriva just sådär. ;)
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem


    Man kan aldrig veta.....

    Sakligare länk.

    http://en.wikipedia.org/wiki/2010_eruption_of_Eyjafjallaj%C3%B6kull

    /TOC
     
  5. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Här på västkusten har det kommit ner ett grått klibbigt stoft som vacker lagt sig över min nytvättade bil.
    Plockar man upp litet av det på fingertoppen så ser man att det är otroligt finkornigt och att det glittrar vackert i eftermiddagssolen.
    Konsistensen påminner om slippasta.
    Det är inget jag vill få in i en kolvmotor................
     
  6. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Såg en cessna flyga förbi förut på jobbet.
    Så det finns en del som trotsar detta.
     
  7. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Kan meddela att jag överlevde en flygtur på 1,3h tidigare på eftermiddagen. Var upp på som mest 3000 fot och där fanns inte ett spår av någon aska. :)

    Motorn gick fint och ingen slipning märktes.

    Men det var ju här, kan inte lova att det är lika bra i hela Sverige.
     
  8. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Hela poängen är att man inte ser det och inte kan väja för det.
    Stoftet är så fint att man bara upplever det som ett lätt dis och man tycker att allt ser normalt ut.
    Partiklarna är mycket små och förmodligen passerar en stor mängd av dem genom luftfiltret och in i motorn. Partiklarna är så hårda att de direkt kan bearbeta metallen i motorn men det är inget man märker direkt. Däremot kan man kanske stå och klia sig i huvudet trehundra gångtimmar senare och undra var kompressionen tog vägen..........

    Av krasst ekonomiska skäl så håller jag mig på backen tills faran är över eller hur man skall uttrycka saken.
     
  9. TOC

    TOC Ny medlem

    --------------------------------------------------------------------------------
    http://www.trafi.fi/sv/nyhetsarkiv/nyheter/109

    Hela Finland FIR/UIR blev R-område

    + DUE TO VOLCANIC ASH CLOUD TEMPORARY RESTRICTED AREA R1019
    (DANGER AREA OVER THE HIGH SEAS) IS ESTABLISHED WITHIN THE
    ENTIRE FINLAND FIR/UIR.
    ALL AIRTRAFFIC PROHIBITED WITHIN RESTRICTED AREA EXC THE
    FINNISH BORDER GUARD / POLICE / CUSTOMS / MARITIME AUTHORITY /
    AVIATION AUTHORITY / AMBULANCE / SAR / MIL.
    THIS MUST BE COORDINATED WITH ACC. GND-UNL.
    16APR10 1600 - 18APR10 1200 EST (EF/1/A0545/10)



    /TOC
     
  10. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Danmark har gått på samma linje som Finland:

    http://www.slv.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=693&Itemid=60
     
  11. TOC

    TOC Ny medlem

    Niklas flyger nog även i morgon och kommer med saklig rapport om läget i Sverige........

    Håkan,tvätta på bilen.

    MVH/Olle
     
  12. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Det hinner jag inte, jag måste tvätta och vaxa flygplan när de ändå står på marken! :laugh
     
  13. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Nja, det har jag inte tänkt. Hur gör ni om det här utbrottet håller i sig flera månader och spyr upp aska till FL100+ ? Ingen flygning hela sommaren?
     
  14. TOC

    TOC Ny medlem


    Väntar och ser,askan stannar nog inte på FL 100.....
    Flygning som hobby.

    /TOC
     
  15. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Kan nån förklara för en som inte fattar. Vad är det för skillnad på att ta bilen gämfört med att flyga på 3000 ft med en kolvmotorkärra???
    Finns askan på 3000 ft lär den finnas på GND också. Och vem vill ha kolvarna i bilen polerade? Eller skulle en flygplanmotor (kolv) vara speciellt känslig? Har dålig koll på vad det sitter för luftfilter i PA28:an, men på triken sitter det samma luftfilter som på markfordon.
     
  16. TOC

    TOC Ny medlem


    Flygsäkerhet.

    Bilen har inte med flygsäkerhet att göra.

    Luftfilter är nog inte tillverkat för att filtrera VA

    /TOC
     
  17. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Tror inte ett luftfiler stoppar nåt av askan. Är ganska säker på att det är för små partiklar.
    Jag tror inte att kolvmotorer rasar ihop av detta.
    Dock så kan jag tänka mig att chansa när det gäller bilen...
     
  18. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Tänk så mycket mer bilen går än vad man flyger! Även den motorn är inte så billig om den rasar ihop, så de blir väl å ta cykeln....
    Stenlunga :q ... näe
     
  19. TOC

    TOC Ny medlem


    Positivt,du får motion.....

    /TOC
     
  20. ankan

    ankan Medlem

    Var också uppe och flög idag. Det gick bra, men såklart är det svårt att veta om motorn led någon skada. Det var en del annan trafik uppe, men väldigt väldigt lugnt ändå.
     
Laddar...

Dela sidan