Färdplaneringsprogram på nätet (Swflightplanner)

Diskussion i '060 Navigation' startad av ankan, 18 Augusti 2010.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 15 medlemmar.
  1. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Snyggt.
     
  2. SE-NED

    SE-NED Ny medlem

    Mycket bra program funkar bra även för en Norrlänning... ;)
     
  3. PilotDreams

    PilotDreams Medlem

  4. Charlie85

    Charlie85 Medlem

  5. PilotDreams

    PilotDreams Medlem


    Peter,
    det räcker väl med ett eget inlägg med exakt samma text ?

    /Tommy
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Nu har även jag registrerat ett konto och testat de olika funktionerna lite mer ingående. Jag måste säga att detta planeringsverktyg ser riktigt lovande ut! :) På söndag flyger jag till Visby och då ska jag använda det här verktyget i planeringsarbetet. Att det går att få ut de olika brytpunkterna i en färdig ATS-plan är kanon.

    Än en gång, bra jobbat!
     
  7. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det finns nu två bra färdplaneringsprogram utvecklade av olika medlemmar här på forumet. Båda programmen har sina brister.
    Hos www.swflightplanner.se saknar jag möjligheten att ge egna namn till brytpunkter. Vidare saknas rapportpunkter, t.ex. VFR inpassering. Dessutom täcks ju bara Skandinavien.

    flightplanner.se tycks täcka hela Europa och ha fler komponenter, men det har fortfarande flera barnsjukdomar. Det är inte heller lika lättarbetat.

    Här är några problem som hindrade mig från att fullfälja en färdplan i Flightplanner:
    1. Det gick inte att mata in Vårgårda flygfält som startpunkt
    2. Lyckades lägga in en måste-punkt från kartan, men sedan gick det inte att få in fler
    3. Försökte lägga in mitt flygplan, Robin 100. Programmet lade istället in PA28
    4. Utan att välja aircraft kunde jag inte genomföra färdplaneringen, men det gick inte att lägga in mitt flygplan

    Nu har vi alltså två väldigt bra program under utveckling. Varför inte slå ihop era påsar. Resultatet kunde bli enastående. De kan ju fortsätta som självständiga program, men med integrerade funktioner, återanvändning av ideer och samarbete kring databaser.

    Kunde de sedan integreras med mitt navigationsprogram, skulle Garmin och Jeppesen slås med hästlängder.

    Hälsningar

    Allan
     
  8. ankan

    ankan Medlem

    Hej Allan!

    Tänkte jag skulle svara på dina frågor om www.swflightplanner.se:

    * För att byta namn på brytpunkter, gå till "kartläget" och klicka på namnet i listan till höger. Du kan redigera det och skriva vad du vill.
    * Rapporteringspunkter finns, men jag vet att det finns brister där. Upptäckte t.ex själv igår att "Östra Harg" i Linköping bara heter "Ostra" i programmet. Inte bra... Jag tar tacksamt emot mejl om andra brister.


    Jag håller verkligen med om att jag och personerna bakom www.flightplanner.se borde slå våra påsar ihop! Jag är starkt positiv till den idén. Mitt program är gratis och open-source, så precis alla är välkomna att bidra, stäjla det rakt av, inspireras av det, eller göra vad de vill!
     
  9. ankan

    ankan Medlem

    Charlie85:

    Hej, jag har i dagsläget tyvärr inga planer på att skapa någon variant av programmet för IPhone/App Store. Anledningen är enkel - jag har själv en Android-lur, och jag gör allt jobb för swflightplanner.se på fritiden. Om någon annan är intresserad av att utveckla en IPhone-variant så är jag mer än villig att bistå med hjälp om dataformat och liknande.

    Dock finns det ju för IPhone ett program som heter "AirNav Pro", och de flesta tycker det är mycket bättre än swflightplanner :). Det går till och med att importera GPX-rutter som exporterats från www.swflightplanner.se i AirNav Pro.
     
  10. Jocke

    Jocke Medlem

    Måste instämma i hyllningskören - superbra applikation!
    Jag har ägnat helgen åt att sitta och klura på olika färdplaner kors och tvärs över mellansverige inför en liten turné jag ska göra senare i veckan. Och jag kan ärligt säga att jag aldrig skulle orkat/klarat att få ihop några färdplaner värda namnet om jag inte haft stöd av din applikation. Ser fram emot att utveckla mitt flygande med hjälp av den! :)

    Extra snyggt var utskriftsversionen av "overview"-vyn, med det mesta summerat, inklusive radiofrekvenser. Samt möjligheten att exportera till AROWeb och Garmin.

    Om man ska ge feedback, förutom att det är bra, så finns det några kosmetiska prylar man kanske kan fila på:

    1. Gränssnittet är inte så intuitivt, särskilt inte runt hanteringen av olika rutter. Det är lite hemligt att man måste gå till kartläget och sen klicka på en liten knapp som heter "more" för att få fram nya knappar med vars hjälp man kan få fram andra rutter. Jag trodde först att man bara kunde ha en rutt aktiv i taget och reggade en andra användare för att komma runt det problemet... :)

    2. Det vore väldigt praktiskt att ha en utskriftsfunktion även för bränsleplanen. I nuläget går den att skriva ut, men det kommer med en massa extraskräp i form av headers och footers som hamnar på separata sidor.

    3. En mer detaljerad karta vore ju drömmen. Jag vet inte om det är svårt att få tillgång till gratis, detaljerat, kartdata, men om det finns att få tag på vore det en klar förbättring. Om man, som jag, snarare utgår från kyrkor och andra från luften lätt identifierbara saker, än fördefinierade punkter, så är det ganska svårt att "pricka rätt" i kartan. Nu satt jag med eniro uppe parallellt och försökte måtta in rätt. Om man använder färdplanen som underlag för gpx-filer så är det ju bra om det blir hyfsat exakt, så man slipper sitta och fundera på om det är man själv eller GPS-en som är ute och cyklar...
    Om det är svårt att få in bättre kartdata så kunde man kanske införa att man kunde definiera en brytpunkt genom att ange exakta koordinater, som alternativ till att klicka i kartan? Då kan man ju plocka koordinaterna från något annat verktyg, typ google maps/eniro etc.

    4. Det vore bra att kunna nollställa vinddata på ett enkelt sätt. Ofta gör man ju upp färdplanen lite i förväg, och har man en gång klickat på "Fetch Wind Information" så går det inte att få bort detta med mindre än att man manuellt går igenom alla fält och nollar dem. Ofta vill man ju se "Hur mycket soppa går det om det blåser som idag?", för att kunna jämföra med vindstilla etc.

    5. Det vore snyggt att kunna lägga till text i utskriftsversionen av "overview", typ extra radiofrekvenser, öppettider etc. Nu satt jag och plitade in sådant för hand, men det blir ju inte lika snyggt. Plus att jag måste göra om det när jag uppdaterat vinddata...
     
  11. ankan

    ankan Medlem

    Hej Jocke!

    Tack för bra feedback! Nu blev jag alldeles motiverad att jobba lite på programmet!

    1: Jag håller med om att gränssnittet inte är så intuitivt. Jag har ju hållit på och lagt till funktioner organiskt i snart ett år, skulle nog behöva backa tillbaka lite och ta ett helhetsgrepp för att reda ut det hela :).

    2: Den så kallade "printable flightplan" har en del bränsle-info. Fuel-plan sidan är lite av en katastrof, inte så läsbar och som sagt inte utskrivbar. Ska kolla på detta. Här måste jag passa på och fråga forumet: Vilken data vill ni ha på en driftfärdplan/bränsleplan?

    3: Mer detaljerad karta vill jag också ha. Drömmen skulle ju vara att ha TMA-kartorna i botten, istället för mina openstreetmap-kartor. Jag har varit i kontakt med Lantmäteriet, men för att de ska släppa någon karta överhuvudtaget för hela Sverige, så skulle jag behöva slanta upp 100000kr. Att skattepengar går åt till att bekosta lantmäteriets verksamhet, och att de sedan prissätter sina tjänster så att ideella föreningar inte överhuvudtaget kan använda dem, är riktigt illa tycker jag.

    Det går, även om det är lite "hemligt", att lägga in exakta koordinater enligt "decimal wgs 84" i färdplanen. Skriv in t.ex 59.0,18.0 (alltså decimal latitud, sen ett kommatecken ',', och sedan decimal longitud) i "Search Destination"-fältet. Då dyker det upp en sökträff ("Unknown Waypoint"). Klicka på den, och koordinaten läggs till i rutten.

    Är det någon på forumet som har något tips på var man kan få tag på riktigt bra kartdata till överkomligt pris så är jag mycket intresserad (dock måste det förstås vara 100% lagligt...). En möjlighet är ju att göra det lätt för slutanvändare att scanna in kartor, t.ex TMA-kartor, men det är ju lite krångligt...

    4: Vind-funktionen har ju stora brister. Den hämtar ju vindläget _just nu_ från www.lfv.se, vilket inte alltid är vad man vill. En reset-knapp är ju förstås lätt att lägga till, det ska jag göra som första grej, nästa gång jag jobbar med programmet. Ytterligare en fråga: Är det någon som känner till ifall det går att få gratis vind/väder-data någonstans ifrån på webben? Det skulle ju vara schysst att enkelt kunna använda prognosticerat vinddata för planeringen "kvällen före".


    Återigen, tack för feedbacken! Jag har uppdaterat min "att-göra-lista"! :)
     
  12. Jocke

    Jocke Medlem

    Kul att kunna bidra till projektet genom att motivera dig! ;)

    2. Ska fundera, i samband med flygningen, och återkomma i frågan.

    3. Vilken noggrannhet har den "hemliga" inmatningsmetoden? Det är ju bra om noggrannheten är ner till minst tredje, gärna fjärde decimalen, om man vill ha styr på sina waypoints.

    4. Ja, helst skulle man ju vilja veta exakt vilken vind som kommer att blåsa på onsdag...
    Men eftersom det inte går, så är det ju "just nu"-infot som är det viktigaste. Det där är faktiskt det allra bökigaste momentet med distansflygning, tycker jag - att man måste ha aktuellt vinddata och sen göra om alla beräkningar innan man kan lyfta. Innan man är klar med det så har ju vädret ändrats... :(
    Därför är det väldigt bra att ha stöd för sådant. (Och ja, jag VET att man måste göra beräkningarna för hand, men är det för omfattande beräkningar slutar det i praktiken med att folk använder inaktuellt väderdata istället. Plus att jag faktiskt litar mer på ett ocertifierat webbverktyg än på mig själv, hanterandes en vindskiva, i en stressad situation.)
    Vad ville jag säga? Jo, att prognoser är skitbra, men möjligheten att snabbt få fram korrekta och aktuella data är ännu bättre. Därför bör man koncentrera sig på att få ner ledtiden från det att jag klickar på "Fetch wind info" till det att jag har en utskrift fastsatt på mitt knäbord.
     
  13. ankan

    ankan Medlem

    Tjena!

    3: Noggrannheten är på bättre än meter-nivå... (förutsatt att datat du utgår från är det ...)

    4: Håller nog med dig i det mesta. Lova dock att aldrig använda data från swflightplanner.se utan att först göra en egen rimlighetsbedömning :)... Det är inte omöjligt att det finns buggar. Jag brukar alltid göra en pessimistisk överslagsberäkning i huvudet, typ: Det är 173NM, alltså typ 200NM, och 15 knop rätt i sidan, räkna det som rak motvind. Jag cruisar i 120kt TAS, räkna 100kt GS. Okay, det borde ta 2h - jag har endurance på 3h så det är lugnt... Sen blir jag alltid glatt överraskad av att det går åt betydligt mindre. Har i och för sig för mig att kursledaren explicit varnade oss för att inte räkna så konservativt på kursen, utan tyckte att man skulle försöka räkna exakt.

    En grej till - programmet räknar ingen soppa till taxning, landningsvarv etc.
     
  14. Jocke

    Jocke Medlem

    4. Ingen fara - självklart gör jag en preliminär beräkning i lugn och ro, nån dag innan. Plus att jag brukar kolla hur mycket soppa det går vid vindstilla väder och ha som en referens. Sen beror det på hur det blåser hur mycket krut jag lägger på beräkningar när det är dags för avfärd. Är det 20KT motvind gör jag betydligt noggrannare uträkningar än om det är 20KT medvind...
     
  15. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Anders, jag är riktigt imponerad av hur bra du har lyckats med det här programmet! Igår när jag testade att göra olika rutter (fort gick det också!) så insåg jag hur förträffligt det är när man via sökfältet kan leta rätt på både städer, in-/utpasseringpunkter och vanliga flygfyrar. Riktigt smidigt.

    Har en fråga angånde numreringen av brytpunkterna. Vore det inte mer logiskt om brytpunkt #2 blir brytpunkt #1?

    Än en gång, bra jobbat!
     

    Bifogade filer:

    • map.jpg
      map.jpg
      Filstorlek:
      34.8 KB
      Visningar:
      14
  16. ankan

    ankan Medlem

    Tjena Fredrik,

    Du menar att den första brytpunkten man åker till borde vara nr 1, och att startpunkten är just startpunkten, och inte någon brytpunkt alls egentligen? Man kunde ju tänka sig att första punkten skulle ritas som typ 'S' för start.

    Anledningen (säger inte att det är en bra anledning) till att första punkten är nr 1, är att programmet internt helt enkelt ser på en rutt som en lista med punkter. Det är inte så mycket som är speciellt med första punkten, förutom att den alltid räknas som en 'landning'. Man kan göra andra punkter till landningspunkter också, genom att klicka i "Land here" i flightplan-delen. Så anledningen att första brytpunkten heter #2 är för att den är den andra punkten i listan.

    Landningspunkter är speciella på så sätt att önskad flyghöjd på själva punkten förutsätts vara lika med terrängens höjd på punkten. För punkter som ligger nära en flygplats för vilken programmet har höjdinformation (alla större svenska flygplatser samt några mindre), sätts den önskade flyghöjden just på punkten till flygplatsens publicerade referenshöjd (inte till tröskelhöjd för någon viss bana - men de flesta flygplatser är vågräta nog för att detta inte ska spela någon som helst roll för en VFR-pilot...).
     
  17. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Exakt så tänkte jag.

    Men då vet jag anledningen till att det ser ut så här i dagsläget. Som sagt, inget stort problem utan mest en presentationsfråga.
     
  18. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Imorgon ska jag flyga till Arlanda. Har producerat en färdplan med detta verktyg och det tog inte mer än ett par minuter. Fantastiskt! Jag har dubbelkollat koordinaterna. De stämmer överens med den riktiga kartan. Check. :)

    När jag skickade in färdplanen så testade jag att göra en import av informationen som färdplaneringsverktyget genererar vilket också fungerar bra. En fråga. Alternativ flygplats är tom i färdplanen och det stämmer ju eftersom jag inte har angivit någon. Går det att lägga till i nuvarande version?
     
  19. cumulus

    cumulus Medlem

    Intressant program! :)

    1. Jag är ingen programmerare, men hjälper det att dylik information finns att hitta på http://www.lfv.se/AIP/AD/AD 1/ES_AD_1_1_en.pdf (IAIP) i pdf-format, eller är det oanvändbart?

    2. Något jag gillar när man flyger längre sträckor (>2h) är att spara tid och soppa. Detta kräver noggranna beräkningar och jämförelser mellan olika höjdvindar osv. Detta finns ju redan i tex trafikflygets olika färdplaneringssystem och FMS-burkar. Möjligheten att med hjälp av aktuell höjdvind-data få reda på den mest ekonomiska höjden att cruisa på. Tror du detta vore möjligt att få in i ditt program? Blir ju förstås lite jobb för användaren också, att lägga in exakta värden från sitt flygplans manual. Men det är värt det i längden. Tänk att bara minuter innan flygning kolla senaste vädret och därmed kanske spara tiotalet liter dyrt flygbränsle, varje flygning! Och dessutom komma fortare fram.

    Vill man ta det hela ytterligare något steg kanske man kan lägga in funktioner i själva APP'en som gör att du under flygningens gång kan ändra parametrar(kvarvarande bränsle, vindriktning- och styrka, temperatur osv) och därmed få fram nya optimum-cruise-höjder att stiga/sjunka till. Precis som man i trafikflyget redan gör, och sparar pengar och utsläpp tack vare.
     
  20. ankan

    ankan Medlem

    Now we're talking! Låter som en sjukt kul idé! Någon som har bra (helst gratis) vinddata man kan utgå från?Eller räcker det som redan finns i programmet kanske (från lfvs låghöjdsprognos)?

    Jag ska titta på en sådan funktion. Skulle det vara intressant att inte bara få höjdförslag, utan även rutt?

    Vilka parametrar ska man kunna mata in?

    En tabell med bränsleförbrukning som funktion av hastighet och densitetshöjd? Eller behövs en mer avancerad modell?

    Jag är helt klart på att implementera detta, optimeringsproblem råkar vara en av mina specialiteter som professionell programmerare :)
     
Laddar...

Dela sidan